Päiväkodeissa kokeillaan aktiivisuussensoria

Julkaistu 22.5.2018 8.44

Smart Tampere -ohjelman kokeilulla selvitetään, voidaanko lasten liikkumista lisätä digitaalisten välineiden avulla. Pohjolan päiväkodin lapset kertovat videolla, kuinka aktiivisuussensori ja -sovellus toimivat.

Kolme tyttöä kiipeilytelineellä

Tampereen kaupunki kokeilee aktiivisuussensoria ja -sovellusta kuudessa päiväkotiryhmässä. Kokeilussa on mukana 100 lasta ja päiväkotien työntekijöitä. Lapset ja kasvattajat käyttävät päiväkotipäivän ajan ranteeseen kiinnitettyä aktiivisuussensoria, joka tallentaa liikkumismäärät. Aktiivisuussensorikokeilun tavoitteena on selvittää, voidaanko lapsia innostaa liikkumaan digitaalisten välineiden avulla.

Tieto liikkumisesta siirretään ReimaGO-sovellukseen, josta lapset ja heidän huoltajansa voivat nähdä lapsen liikkumistiedot. Päiväkodin työntekijät puolestaan näkevät tiedon, kuinka paljon liikettä koko lapsiryhmälle on tullut eri päivinä. Tieto auttaa myös kasvattajia suunnittelemaan päiviä niin, että lapsille tulee enemmän tilaisuuksia liikkua.

Aktiivisuussovellus sisältää myös pelin, jossa lapsi voi omalla aktiivisuudellaan liikuttaa Goey-hahmoa eri maihin.

–Aktiivisuussensorin käytöstä voidaan lasten kanssa tehdä esimerkiksi projekti, jossa tehdään tutkimusmatka maailman ympäri. Matkan aikana voidaan tutustua eri maiden kulttuureihin, eläimiin ja kasveihin. Peliä voidaan soveltaa hyvin laaja-alaisesti varhaiskasvatuksen pedagogiikka huomioiden, projektipäällikkö Heli Ketola kertoo.

Kokeilun myötä päiväkodit ovat saaneet myös Goey-pehmolelun. Lelun avulla lapsille on annettu liikkumista lisääviä tehtäviä. Lisäksi Goey on vieraillut myös lasten kodeissa.

Lasten liikkumattomuus on tunnistettu ongelma

Lasten liikkumattomuus on tutkitusti ongelma. Nykyään lapset liikkuvat keskimäärin yhdestä kahteen tuntiin päivässä, vaikka fyysisen aktiivisuuden määrä pitäisi olla kolme tuntia päivässä. Vain 10–20 prosenttia lapsista liikkuu riittävästi.

–On todettu, että fyysinen aktiivisuus tai passiivisuus urautuu jo kolmen vuoden iässä. Siksi on ehdottoman tärkeää, että alle kouluikäisten lasten kanssa liikutaan paljon, Heli Ketola sanoo.

Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden määrä tulisi koostua kuormittavuudeltaan monipuolisesta liikkumisesta: kevyestä liikkumisesta, aktiivisesta ulkoilusta sekä erittäin vauhdikkaasta fyysisestä aktiivisuudesta.

Kokeilun jatko selviää syksyllä

Aktiivisuussensorikokeilu kestää kesäkuun loppuun saakka. Kokeilun jälkeen päiväkotien työntekijät arvioivat, innostaako aktiivisuussensorin ja -sovelluksen käyttö lapsia liikkumaan ja soveltuuko se osaksi muuta päiväkodissa annettavaa opetusta ja kasvatusta. Tämän jälkeen päätetään, laajennetaanko rannekkeen käyttöä muihin päiväkoteihin.

ReimaGO-sensorin ja -sovelluksen valmistuttaja on Reima Oy. Kokeilu on osa Smart Tampere -ohjelmaa. Smart Tampere on kaupungin digitalisaatiota ja kestävää kehitystä edistävä kärkihanke vuosille 2017–2021.

Ulkoinen linkkiVideo: Pohjolan päiväkodin lapset kertovat, kuinka aktiivisuussensori ja -sovellus toimivat

Projektipäällikkö
Heli Ketola