Mitä pirkanmaalaiset hankkisivat henkilökohtaisella budjetilla?

Julkaistu 17.5.2018 11.16

Pirkanmaan henkilökohtaisen budjetin valinnanvapaus- eli palvelusetelikokeilussa tehtiin maalis-huhtikuussa 2018 kyselytutkimus, johon vastaisi 820 pirkanmaalaista ikäihmistä, vammaista ja kehitysvammaista henkilöä. Vastaajista yli puolet oli kiinnostuneita kokeilemaan henkilökohtaista budjettia. Yleisimmin budjettia olisi käytetty avustaja- ja kuljetus- ja siivouspalveluihin.

Kyselyn tavoitteena on ollut tuottaa tietoa maakuntavalmistelun tueksi.

– Henkilökohtaisen budjetin kokeilut eri puolella Suomea ovat olleet asiakasmäärältään pieniä. Jos kaikki 2000-luvun kokeilut lasketaan yhteen, henkilökohtaista budjettia on kokeillut Suomessa alle 200 henkilöä. Halusimme saada tietoa siitä, miten moni pirkanmaalainen olisi kiinnostunut kokeilemaan henkilökohtaista budjettia, ja mitä he haluaisivat budjetilla hankkia. Tämä on ainoa Suomessa toteutettu henkilökohtaisen budjetin kyselytutkimus, kertoo projektipäällikkö Hanne-Maria Leppäranta Tampereen kaupungilta.

Postitse, verkossa sekä haastatteluina tehty tutkimus toteutettiin osana Tampereen kaupungin hallinnoimaa henkilökohtaisen budjetin palvelusetelikokeilua, johon osallistuu 13 pirkanmaalaista kuntaa: Tampere ja Orivesi, Ylöjärvi, Nokia, Pirkkala ja Vesilahti, Kangasala ja Pälkäne, Lempäälä, Valkeakoski, Hämeenkyrö sekä Sastamalan yhteistoiminta-alue, johon kuuluu Punkalaidun.

Ohjaus ja neuvonta tärkeää

Vastaajista 56 prosenttia oli kiinnostuneita tai mahdollisesti kiinnostuneita kokeilemaan henkilökohtaista budjettia. 73 prosenttia kaikista vastaajista ilmoitti tarvitsevansa tai mahdollisesti tarvitsevansa apua henkilökohtaisen budjetin suunnitteluun ja käyttöön. Monet vastaajat, jotka eivät tällä hetkellä ole kiinnostuneita valitsemaan henkilökohtaista budjettia, kokevat silti tarvitsevansa apua.

Vastaukset korostavat ohjauksen ja neuvonnan tärkeyttä. Myös Tampereella aiemmin toteutettujen henkilökohtaisen budjetin kokeilujen perusteella viranomaisen ohjaus- ja neuvontapalvelujen rooli korostuu henkilökohtaisen budjetin asiakkuuksissa. Vaikka asiakkaan budjettia käytännössä hallinnoisi lähiomainen asiakkaan toiveiden mukaisesti, myös lähiomainen tarvitsee tukea ja neuvontaa.

Yleisimmät palvelutarpeet Pirkanmaalla olivat avustajapalvelut (143 vastaajaa), kuljetuspalvelut (115) ja siivouspalvelut (95). Henkilökohtaisella budjetilla hankittavissa palveluissa ilmeni myös kuntakohtaisia eroja: Tampereella ja Ylöjärvellä ikäihmiset ja vammaiset olivat kiinnostuneita ostamaan liikuntapalveluja, kun taas Hämeenkyrössä ja Sastamalassa korostuivat kuljetuspalvelut.

Erityisesti kehitysvammaisten vastaajien kohdalla esiin nousivat asumispalvelut ja huoli niiden kilpailuttamisesta. Useat pitkäaikaisessa parisuhteessa olevat henkilöt toivoivat, että voisivat henkilökohtaisen budjetin avulla muuttaa puolisonsa kanssa samaan asumisyksikköön. Myös ikäihmisten vastauksissa arki ja läheiset korostuivat; eräs vastaaja kertoi, että puoliso ei enää pääse yhteiseen kotiin jouduttuaan pyörätuoliin ja henkilökohtaisella budjetilla hankittaisiin asunnon muutostyöt.

Henkilökohtaisesta budjetista kaivataan lisätietoa

Pirkanmaalaiset kaipaavat lisää tietoa henkilökohtaisesta budjetista. Vaikka henkilökohtainen budjetti astuu voimaan ensimmäisenä valinnanvapauslain uudistuksista, se on jäänyt valtakunnallisessa kehittämistyössä sote-keskuksen varjoon. Tätä heijastaa myös päätös valinnanvapauspiloteista, joissa henkilökohtaisen budjetin valinnanvapauspilotit saivat vähiten rahoitusta. Myöskään Pirkanmaan pilottia ei rahoitettu huolimatta 93,4 prosentin väestöpohjasta ja 16 kunnan vahvasta tahtotilasta yhteiseen kehitystyöhön.

Pirkanmaalla asuu noin 20 000 ikäihmistä tai vammaista henkilöä, jotka käyttävät tällä hetkellä kunnallisia palveluita. Jos arvioidaan, että heistä 60 prosentilla olisi valinnanvapauslain edellyttämä laaja-alainen ja pitkäaikainen tuen tarve, Pirkanmaan maakunnassa täytyy olla valmiudet tarjota henkilökohtaista budjettia noin 11 000 ikäihmiselle, kehitysvammaiselle tai vammaiselle vuonna 2020.

Kyselytutkimuksen tulokset julkistettiin Pirkanmaan yrittäjien hankintaklinikalla 17.5.2018. Raportti on luettavissa osoitteessa www.tampere.fi/valinnanvapaus.

Tiedotetta muokattu 17.5.2018: Otsikkoa muokattu

Teksti Hanne-Maria Leppäranta