Pyöräilijälle vihreää valoa pyytävä sovellus taas käytössä

Julkaistu 16.5.2018 10.50

Tampereella on jälleen käytössä mobiilisovellus, joka pyytää pyöräilijälle automaattisesti ja ennakoiden vihreän valon liikennevaloissa eli ”painaa valojen painonappia pyöräilijän puolesta”. Sovelluksen avulla pysähdyksiä liikennevaloissa voidaan vähentää ja nopeuttaa matka-aikaa ja näin sujuvoittaa pyöräilyä. CrossCycle- sovellusta testattiin jo kesällä 2017. Tällä hetkellä sovelluksessa on mukana liittymiä Hatanpään valtatieltä, Nuolialantiellä ja Puutarhakadulla. Syksyllä sovellusta laajennetaan uusiin liittymiin ja palveluun tuodaan uusia käyttöominaisuuksia.

CrossCycle lähettää liikennevaloille automaattisesti pyynnön vihreästä valosta pyöräilijän lähestyessä liikennevaloristeystä. Kun pyyntö lähetetään ennakoiden, voi pyöräilijä päästä liikennevaloista läpi pysähtymättä. Jos pyöräilijä kuitenkin joutuu pysähtymään punaisiin valoihin, on valoissa vietetty aika lyhempi kuin tavallisesti. Sovelluksen on kehittänyt Dynniq Finland yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa.

Sovellus aktivoidaan matkan aluksi ja mobiililaitteen voi laittaa taskuun

CrossCycle-sovellusta ei tarvitse katsoa matkan aikana. Sovellus aktivoidaan ennen matkaa yhdellä painikkeella, minkä jälkeen laitteen näyttö voidaan sammuttaa ja asettaa laite esimerkiksi taskuun. Kun sovellus lähettää onnistuneen pyynnön liikennevaloille, se ilmoittaa tästä äänimerkillä. Laitetta ei tarvitse ottaa esille matkan aikana, kun sovellus on kerran aktivoitu. Matkan päättymien kuitataan jälleen yhdellä painalluksella. Tämän jälkeen sovellus kertoo käyttäjälle matkan keston, pituuden ja keskinopeuden sekä lähetettyjen pyyntöjen lukumäärän.

CrossCycle vaatii toimiakseen Android -käyttöjärjestelmää käyttävän laitteen. CrossCycle-ohjelman voi ladata ilmaiseksi Google Play -sovelluskaupasta, kun on rekisteröitynyt CrossCycle-palvelun käyttäjäksi. Lähetä sähköpostilla viesti osoitteeseen [email protected] ja ilmoita viestissä sovelluskaupassa käyttämäsi sähköpostiosoite, jolle haluat sovelluksen käytettäväksi. Saat paluuviestinä noin kahden arkipäivän kuluessa linkin, jonka avulla voit rekisteröidä itsesi beta-testaajaksi ja ladata sovelluksen laitteellesi. Linkki toimii vain antamallasi sähköpostisoitteella. Kirjoita sähköpostin otsikoksi “CC tunnukset ja oma nimesi".

Reittiopas sujuvoittaa liikkumista

Syksyllä ohjelmaan saadaan uutena ominaisuutena reittiopas, jonka avulla sovellus ehdottaa käyttäjälle suositellun pyöräilyreitin haluttuun kohteeseen. Käyttäjän ajaessa sovelluksen ehdottamaa reittiä, hänelle annettaan erikseen liikennevalojen etuuspyyntö jokaisessa reitin varrella olevassa CrossCycle -liittymässä.

Syksyllä ohjelmaan saadaan mukaan uusia CrossCycle -liittymiä, joita tulee olemaan kaiken kaikkiaan 41 risteystä kaupungin alueella. Sovellus tulee käyttöön seudullisille pyöräilyn pääreiteille muun muassa Hatanpään valtatielle, Sammon valtatiellä, Sammonkadulle sekä (viiteen risteykseen) Nuolialantielle. Lisäksi käyttöalueeseen kuuluu muutamia risteyksiä Hämeenpuiston lähistöltä sekä Pispalan valtatien varrelta.

Tällä hetkellä mukana olevat risteykset:

1. Hatanpään valtatie – Suvantokatu
2. Hatanpään valtatie – Tampereen valtatie