Tampereella pidettäviin alle 20-vuotiaiden yleisurheilun MM-kilpailuihin ilmoittautunut 155 maata

Julkaistu 14.5.2018 10.03

Tampereella Ratinan stadionilla kilpaillaan 10.–15. heinäkuuta 2018 yleisurheilun maailmanmestaruuksista alle 20-vuotiaiden ikäluokassa. Tampereen MM-kilpailut ovat kansainvälisin Suomessa tänä vuonna järjestettävä urheilutapahtuma, tai mikä tahansa tapahtuma ylipäätään. Osallistuvia maita on varmistanut ilmoittautumisensa jo 155.

– Joukkueiden alustavat ilmoittautumiset ns. "pitkä lista" piti ilmoittaa perjantain ja lauantain välisenä yönä kello 24. Tähän mennessä olemme varmistaneet, että osallistuvia maita on tulossa ainakin 155. Määrä saattaa vielä noustakin hieman, iloitsee MM-kilpailuiden pääsihteeri Elisa Hakanen.

– Alle 20-vuotiaat ovat ainoa ikäluokka, missä yleisurheilussa kilpaillaan junioreiden maailmanmestaruuksista. Alle 23-vuotiaiden ja alle 18-vuotiaiden ikäluokissa ei MM-kilpailuja järjestetä, vaan niissä arvokilpailut on rajoitettu Euroopan mestaruuskilpailuihin tai muihin maanosien mestaruuskilpailuihin, Hakanen kertoo.

Usain Bolt, Dafne Schippers ja moni muu yleisurheilun supertähti on saavuttanut ensimmäiset kansainväliset voittonsa juuri alle 20-vuotiaiden MM-kilpailuissa. Seuraavien vuoden 2020 Tokion olympiakisojen uudet supertähdet esittäytyvät kansainväliselle yleisölle ensi kesänä Ratinassa, missä kilpailee yli 1 500 urheilijaa. Lisäksi paikalle saapuu lähes tuhat muuta joukkueiden jäsentä.

Ensimmäisen kerran Suomessa

Alle 20-vuotiaiden MM-kilpailuita ei ole koskaan aikaisemmin järjestetty Suomessa. Ensimmäisen kerran juniorit kilpailivat maailmanmestaruuksista vuonna 1986 Ateenassa. MM-kilpailut järjestetään joka toinen vuosi. Tulosrajat tämänvuotisiin MM-kilpailuihin tulee saavuttaa viimeistään juhannuspäivänä 25. kesäkuuta.

Tässä ikäluokassa urheilijat ovat syntyneet vuonna 1999 tai sitä myöhemmin. Heihin kuuluvat mm. kolme tuoretta junioreiden maailmanennätyksen rikkojaa: Ruotsin Armand Duplantis (seiväshyppy), Yhdysvaltain Sydney McLaughlin (400 m aitajuoksu) ja Kenian Chellipine Chespol (3000 m estejuoksu).

Lukuisien muiden jo aikuisten sarjoissakin MM-finaaliin yltäneiden urheilijoiden joukossa ovat mm. toissavuotista junioreiden maailmanmestaruuttaan puolustava Kuuban Maykel Massó (pituushyppy) ja tulevien Tokion olympiakisojen ehkäpä kaikkein seuratuin japanilainen yleisurheilija Abdul Hakim Sani Brown (100 m ja 200 m).

– MM-kilpailuiden kenraaliharjoitus järjestetään Ratinassa 26. toukokuuta, jolloin organisaatio ja kilpailupaikat testataan Euroopan seurajoukkueiden EM-kilpailuissa. Niissä Suomea edustaa miesten sarjassa Tampereen Pyrintö ja naisten sarjassa Jyväskylän Kenttäurheilijat. Tervetuloa silloinkin Tampereelle, toivottaa MM-kilpailuiden kilpailunjohtaja Pasi Oksanen.

Teksti Suomen Urheiluliitto ry