Kulttuuriluotsitoiminnalle uudet valtakunnalliset verkkosivut

Julkaistu 9.5.2018 8.34

Kulttuuriluotsitoiminnalle on avattu uudet valtakunnalliset verkkosivut. Sivut palvelevat niin asiakkaita, vapaaehtoisia kuin toiminnasta kiinnostuneita kulttuurilaitoksiakin. Kulttuuriluotsitoiminta on kuntien tai järjestöjen ylläpitämää vapaaehtoistoimintaa, jolla edistetään kulttuurin saavutettavuutta.

Outi markkasen piirtämä musta Piski-koira.

Kulttuuriluotsit ovat koulutettuja vapaaehtoisia, joita voi pyytää mukaan muun muassa museoihin, konsertteihin tai kulttuurikävelylle. Toiminta on tarkoitettu täysi-ikäisille henkilöille, jotka kaipaavat tai tarvitsevat seuraa tai tukea kulttuurikohteissa käymiseen.

Uusilla verkkosivuilla on materiaalipankki, joka tukee koordinaattoreiden ja toimintaa aloittavien tahojen työtä. Sivuilta löytyvät myös luotsitoiminnan järjestäjien yhteystiedot 18 paikkakunnalla. Lisäksi sivut esittelevät tutkimustietoa siitä kuinka kulttuurista nauttiminen edistää hyvinvointia.

Verkkosivut toteutettiin osana puolivuotista Kansallista kulttuuriluotsitoiminnan kehittämishanketta, joka päättyi maaliskuussa 2018. Hanketta hallinnoi Tampereen kaupungin Kulttuurikasvatusyksikkö TAITE.

Koordinaattori
Katri Leppisaari