Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualueen vihkiäisiä vietetään 5.5.

Julkaistu 2.5.2018 13.37

Kintulammin retkeily- ja luonnonsuojelualueen kaikille avoimia vihkiäisiä vietetään lauantaina 5.5. 2018 Kintulammilla Kortejärven tilan piha-alueella kello 12.00–16.00 Ohjelmassa on musiikkia, puheita ja retkeilyä sekä luonnosta nauttimista. Vihkiäisiin voi tulla myös julkisella liikenteellä, sillä Aitolahden Teboililta on linkkikuljetus Kintulammin alueelle.

kuva: sammalikkoa Kintulammin alueella

Päivän aikana voit tutustua Kortejärven tilaan ja maastoutua omaan tahtiin upean alueen syövereihin. Kortejärven tila on auki ja toimii kahvilana kello 10.30 - 16.00. Myynnissä on Reilun kaupan kahvia sekä pientä suolaista ja makeaa. Metsässä on vielä vähintäänkin keväisen kosteaa, joten parhaat jalkineet ovat saappaat tai retkeilyjalkineet.

Kintulammin 548 hehtaarin laajuinen luonnonsuojelualue rauhoitettiin Pirkanmaan ELY-keskuksen päätöksellä. 17.4.2018. Se rajautuu 61 hehtaarin Vattulan luonnonsuojelualueeseen. Reilun 608 hehtaarin suojelualuekokonaisuus on Pirkanmaan kolmanneksi suurin Helvetinjärven ja Seitsemisen kansallispuistojen jälkeen. Kintulammin alueelta löytyy monenlaista metsää, soita, kallioita, järviä ja pienvesiä. Pääosa metsistä on varttunutta ja vanhaa. Kintulammilla viihtyvät esimerkiksi metso, pohjantikka, liito-orava ja viitasammakko, ja lahopuilla elää harvinaisia kääpiä.

Alueelle on 2017–2018 rakennettu 15 kilometriä polkureitistöä pitkospuineen, opasteet sekä neljä erilaista laavu- ja tulipaikkaa puuliitereineen ja kuivakäymälöineen. Ne sijaitsevat Kirkkokivellä, Kaukoloistenkalliolla sekä Kintulammin ja Saarijärven rannoilla. Lisäksi Kaulamoisella on tulipaikka, muttei laavua. Rakentamisesta vastasi Ekokumppanit Oy liikuntapalveluiden investointirahoituksella. Kirkkokiven keskuskatoksen rakentamista avusti Tampereen evankelisluterilainen seurakunta. Alueen retkeilyreitistön ja rakenteiden suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota luonnonmukaiseen ja ekologiseen toteutukseen.

Liikennöinti vihkiäistapahtumaan

Omalla autolla

Yksityisautot parkkeerataan NCC:n kiviainesten ottoalueelle, minne autot ohjataan osoitteesta Pulesjärventie 623. Sieltä on kävelyä Kortejärven tilan pihaan n. 500 metriä. Seuraa pysäköintipaikalta lähtevää nauhaa. NCC:n pysäköinti on avoinna lauantaina 5.5.2018 klo 10–21. Alueen portti suljetaan kello 21.15.

Julkisella liikenteellä

Maksuton linkkikuljetus alueelle kulkee Aitolahden Teboilin (Kaitavedentie 95) pihasta NCC:n kiviainesten ottoalueelle alkaen kello 10.00, noin puolen tunnin välein. Kiviainesten ottoalueelta on polku Kortejärven tilan pihaan n. 500 metriä.

Linkkikuljetus takaisin Teboilin pihaan paluukyydeillä. Viimeinen bussi NCC:n soramontulta Aitolahden TB:lle lähtee kello 16:30.

Tampereen keskusta Sorilaan pääsee busseilla 28 ja 90. Kannattaa jäädä pois pysäkillä Lintukalliontie (5212) ja kävellä siitä Teboilin pihaan.

kuva: Kintulammin laavu
Kintulammin laavun on suunnitellut arkkitehti Mattias Puronniemi.
kuva: metsäpolku Kintulammin alueella
Kintulammin alueella on paljon vanhaa metsää.

Retkeilyalueen varustus ja avajaiset, Ekokumppanit Oy:
Projektipäällikkö
Olli Vakkala