Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Uudistunut VisitTampere.fi-sivusto nostaa Tampereen matkailuvaltit esille

Julkaistu 19.4.2018 14.14

Visit Tampere Oy on kartoittanut, mitkä asiat vetoavat kotimaisiin ja kansainvälisiin matkailijoihin Tampereella ja, mitä matkailijat etsivät Visit Tampereen matkailusivustolta. Tietojen pohjalta on tuotettu täysin uudistettu visittampere.fi-sivusto, joka palvelee niin paikallista kuin matkailijaakin.

Uudistettu sivusto on avattu suomeksi ja englanniksi, ja se koostuu tällä hetkellä lähes 6500 teema-, artikkeli- kohde- ja tapahtumasivusta. Myös muita kieliversioita on tulossa tänä vuonna.

Tampere on tutkitusti Suomen vetovoimaisin asuinkaupunki ja suomalaisten mielestä myös kiinnostavin matkailukaupunki. Mutta mikä vetää kotimaisia matkailijoita Tampereelle?

- Sanoman kotimaan matkailua käsittelevän Suomi-tutkan paneelista kävi ilmi, että suomalaisia kiinnostavat eniten luontokohteet, kaupungin nähtävyydet, mökkeily, musiikkitapahtumat ja kylpylät. Esiin nousivat muun muassa Särkänniemi ja museot. Tampereella ja seudullamme riittää runsaasti tarjontaa juuri näihin kotimaisten matkailijoiden suurimpiin kiinnostuksen kohteisiin, kertoo Visit Tampere Oy:n markkinoinnin ja viestinnän Senior Specialist Sari Mäkelä.

Paneeli kertoo, että ihmiset hakevat eniten tietoa matkailupalvelujen tarjoajien verkkosivuilta. Toiseksi tietoa saadaan ystävien ja tuttavien suositteluiden kautta ja kolmanneksi eniten matkailusivustoilta, kuten TripAdvisorista ja Rantapallosta.

- Koska sekä verkossa tarjotulla matkailutiedolla että tuttavien suosituksilla on niin suuri painoarvo matkailupäätöstä tehtäessä, on tärkeää, että pystymme tarjoamaan niin paikallisille kuin muille Tampereen tarjonnasta kiinnostuneille inspiroivaa sisältöä sivuillamme, Mäkelä sanoo.

- Suosituksia hyödyntävät Suomi-tutkan mukaan keskimääräistä enemmän naiset, alle 45-vuotiaat sekä lapsiperheet. Tästä syystä uusi sivustomme perustuu juuri siihen, että suosittelemme, mitä muuta kannattaisi lukea, kun ihminen tulee sivustolle tietyntyyppisen sisällön perässä.

Visittampere.fi:ssä kävi viime vuonna puoli miljoonaa yksittäistä kävijää ja määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna noin 9 prosenttia. Suomalaisia kävijöitä sivustolla on 80 prosenttia kokonaismäärästä. Heistä selvästi eniten on tamperelaisia ja helsinkiläisiä - kumpiakin noin 30 prosenttia. Ulkomaalaisista sivustokävijöistä eniten tulee Lontoosta ja Pietarista. 68 prosenttia sivustokävijöistä on naisia. Eniten sivustolla käyvät 25–34-vuotiaat - yli 30 prosenttia - ja toisiksi eniten 35–44-vuotiaat.

- Pyrimme puhuttelemaan suomenkielisellä sivustollamme juuri tuota 25–44-vuotiaiden naisten ryhmää, jotta he löytävät sivustomme avulla Tampereen kiinnostavimmat luonto- ja kulttuurikohteet, nähtävyydet ja musiikkitapahtumat. Sivustolla on monipuolinen tapahtumakalenteri, jota ylläpidetään Aamulehden Menoinfon kautta saamamme syötteen avulla suomeksi ja englanniksi. Tärkeänä osana matkailuun kuuluvat myös ravintolat. Nostamme niitä esiin muun muassa Hungry for Tampere -kampanjan avulla, jolla teemme Tampereen ruokakulttuuria tunnetuksi.

Mitä ulkomaalainen haluaa nähdä Tampereella?

Ulkomaalaisten yöpymisten määrä kasvoi Tampereella viime vuonna 8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Kasvavaa kansainvälisten matkailijoiden joukkoa halutaan palvella entistä paremmin myös uudistetulla visittampere.fi-matkailusivustolla. Suomen- ja englanninkielisten sivujen lisäksi sivustosta on tulossa vuoden loppuun mennessä kieliversiot myös venäjäksi, saksaksi, ruotsiksi, espanjaksi, ranskaksi ja japaniksi. Myös muita kieliversioita on tulossa.

Jotta kansainvälisiä matkailijoita pystytään palvelemaan mahdollisimman monipuolisesti sivustolla, Visit Tampere Oy teetti Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:llä tutkimuksen Tampereen tunnettuudesta Tampereen matkailun pääkohdemarkkinoilla Tokiossa ja Fukuokassa, Saksassa, Suur-Lontoossa, Suur-Tukholmassa sekä Guangzhoussa. Sivuston kieliversiot tullaan räätälöimään tulosten perusteella kohderyhmiä puhutteleviksi.

- Tutkimuksen mukaan Tampere tunnetaan kohdealueilla luonnonläheisenä kulttuurikaupunkina, jossa on tuomiokirkko, huvipuisto, näkötorni ja museoita. Kulttuuri, ruoka ja luonto ovat ne asiat, jotka kansainvälisiä matkailijoita kiinnostavat eniten. Myös shoppailu nousi esiin, Mäkelä listaa.

Tutkimuksessa kerättiin tietoa myös siitä, minkä tyyppiset valokuvat matkailijoihin vetoavat. Tietoa hyödynnetään sivuston kieliversioiden tuottamisessa ja sisällön kohdentamisessa.

- Mielenkiintoista oli muun muassa se, että perinteinen "tuhansien järvien maa" -kuvamaailma vetoaa edelleen kansainvälisiin matkailijoihin, mutta esimerkiksi japanilaiset kammoksuvat kuvia, joissa uidaan. Nämä kulttuurierot on tärkeää ottaa huomioon myös sivustollamme, Mäkelä toteaa.

Kongressien ja tapahtumien avuksi

Visit Tampere Oy:n tavoitteena on Tampereen aseman vahvistaminen kansallisesti ja kansainvälisesti vetovoimaisena matkailu-, tapahtuma-, ja kongressikaupunkina. Uudistetulle visittampere.fi-sivustolle on yhdistetty nyt myös entisen Tampereen kaupungin tapahtumatoimiston ja Tampere Convention Bureaun sivustot.

Sivusto palvelee myös tapahtuma- ja kongressijärjestäjiä. Sivuston ammattilaisosio palvelee muun muassa matkanjärjestäjiä, Visit Tampere Oy:n kumppaniyrityksiä sekä mediaa ja sosiaalisen media vaikuttajia.

Lisätietoja:
Sari Mäkelä, senior specialist, markkinointi ja viestintä
Visit Tampere Oy
puh. 040 800 4202
[email protected]


Teksti Sari Mäkelä