Lumate-keskus kehittää tarjontaansa toisen asteen opiskelijoille

Julkaistu 18.4.2018 18.00

Elinvoima- ja osaamislautakunta päätti 18.4.2018 tukea Tampereen Lumate-keskuksen toimintaa 20 000 euron avustuksella.

Lumate-keskuksen tavoitteena on innostaa koululaisia ja opiskelijoita luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian maailmaan sekä niiden oppimiseen, tutkimiseen ja soveltamiseen. Lumate-keskus järjestää lapsille ja nuorille tiedekerhoja ja -leirejä, tiedekahviloita sekä muita tilaisuuksia.

Toisen asteen opiskelijoille suunnattua tarjontaa on kehitetty ja keskus jatkaa panostuksiaan siihen. Toiselle asteelle suunnatussa toiminnassa tutustutaan laaja-alaisesti matemaattis-luonnontieteellisiin sekä teknisiin tieteenaloihin.

Syksyllä toisen asteen opiskelijoille järjestettävä Lumate-kurssi pitää sisällään erilaisia teemoja, muun muassa syöpätutkimusta, yliopistofysiikkaa, solu- ja kudosteknologiaa sekä uusiutuvaa energiaa. Teemat käsittävät lyhyehköjä teoriaosuuksia ja hands on- työskentelyä. Samoin tiedekahvila-toimintaa ja niihin liittyviä kansainvälisten tieteen popularisoijien lukiovierailuja jatketaan. Opettajat voivat kutsua tunnilleen asiantuntijoita alan asiantuntijapankista.

Lumate-keskus tukee myös kouluja niiden luonnontieteiden kurssisisältöjen laatimisessa, ylläpitää opetuksessa hyödynnettäviä välineistö-, materiaali- ja asiantuntijapankkeja sekä järjestää opettajille koulutustilaisuuksia. Toiminta on osoittautunut suosituksi suosittuja ja siitä on saatu hyvää palautetta.

Tampereen Lumate-keskuksen toimintaa koordinoi Tampereen teknillinen yliopisto. Muut perustajajäsenet ovat Tampereen yliopisto, Taloudellinen tiedotustoimisto (TAT), Teknologiateollisuus ry, Tampereen kauppakamari, Tampereen Teknillinen Seura ry ja Tampereen ammattikorkeakoulu.

Lukiokoulutuksen johtaja
Jorma Suonio