Hervannan uimahallin perusparannuksen suunnittelu aloitetaan

Julkaistu 22.3.2018 19.33

Hervannan uimahalli aiotaan perusparantaa nykyaikaiseksi vuosina 2019-2020. Uimahalli on ollut käytössä 40 vuotta ja on Tampereen uimahalleista toiseksi vanhin. Kuntoselvityksien mukaan hallin kunto vaatii pikaista perusparannusta ja rakennus edellyttää isoja rakenteellisia korjaustoimenpiteitä. Taloteknisten puutteiden lisäksi allasrakenteet kärsivät betonin rapautumisesta, mikä aiheuttaa muun muassa laattojen irtoilemista.

Perusparannuksessa uusittaisiin hallin altaat, pukukaapistot, lukitus- ja kulunvalvontajärjestelmä sekä pinnat kaikissa sisätiloissa, myös yleisilmettä sisääntuloalueella on tarkoitus parantaa. Talotekniikka on käyttöikänsä päässä, ja se pitäisi uusia ajanmukaiseksi.

Perusparannuksen suunnitteluun ja rakentamiseen on talonrakentamisohjelmassa vuodelle 2018 varattu 600 000 euroa. Viime syksynä tehtyjen selvitysten perusteella hankkeen aikataulu ja kustannusarvio ovat alimitoitettuja. Määräraha on riittämätön ja hankkeen toteuttamiseen tarvitaan kaksi vuotta. Perusparannus olisi tarkoitus toteuttaa vuosina 2019-2020, mikäli hankkeelle osoitetaan talousarviossa määräraha. Uimahalli suljetaan rakennustöiden ajaksi ja asiakkaat ohjataan käyttämään muita Tampereen uimahalleja perusparannuksen aikana. Hankkeen alustava kustannusarvio on 3,85 miljoonaa euroa.

Hervannan uimahalli sijaitsee 30 metrin syvyydessä luolassa. Uimahallissa on puku- ja pesutilat, 25 metrin uima-allas, lastenallas, kuntosali sekä lipunmyyntiaula ja henkilökunnan sosiaalitilat. Tilat on suunniteltu siten, että kriisiaikana ne toimivat väestönsuojan osana. Vuonna 2006 uimahallin allastekniikka uusittiin ja samalla tehtiin pesu- ja pukutiloihin parannuksia sekä laajennettiin naisten puolen saunaa. Samalla rakennettiin ylätasanteelle uusi lipunmyynti.

Hallin rakenteet ja luolaympäristö asettavat rajoitukset mittaville tilamuutoksille. Sisätilojen korjaustöiden suunnittelussa ja toteutuksessa pyritään säilyttämään tilojen alkuperäinen henki. Tilat suunnitellaan mahdollisimman esteettömiksi. Uima-altaiden korjaamisen vaihtoehdoista valittiin betonialtaat ja laatoitus edullisimpana jatkosuunnittelun pohjaksi.

Sivistys- ja kulttuurilautakunta hyväksyi 22.3.2018 Hervannan uimahallin tarveselvityksen jatkosuunnittelun pohjaksi. Hankesuunnittelun yhteydessä tutkitaan myös tarvittavat toiminnalliset parannusehdotukset tilankäytön tehostamiseksi ja viihtyvyyden lisäämiseksi.

Kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja
Lauri Savisaari