Työllisyyspalvelut mukana kehittämässä keksijätoimintaa Tampereelle

Julkaistu 15.3.2018 11.43

Onko pöytälaatikossasi keksintö, jota haluaisit viedä eteenpäin? Tarvitsetko neuvontaa tai rahoitusta ideallesi? Tampereella starttaa nyt uusi, yhteisöllinen KeksintöSampo-hanke, jonka tehtävänä on auttaa keksijätoiminnan ja -yhteisön käynnistämisessä.

Keksijätoiminnan tehostamisen taustalla on Keksintösäätiön rahoittama hanke ja sen tavoitteena on tuottaa ilmaisia neuvontapalveluita, avustaa keksintöjen eteenpäin viemisessä, tuottaa yhteisiä projekteja ja avustaa keksijöiden yrityksiä. Tampereella KeksintöSampo-hankkeessa mukana on työllisyyspalvelut ja sparraajana keksijäyhteisö Osuuskunta A. Vipunen, joka vetää vastaavaa toimintaa Oulussa.

- Osuuskunta A. Vipunen perustettiin Oulussa vuonna 2015 ajamaan keksijöiden asiaa ja tuottamaan keksinnöistä kaupallisia innovaatioita. Osuuskunta vastaa 200 jäsenensä voimin keksijöiden tarpeisiin laajalla osaamiskirjolla. Tampereelle halutaan nyt rakentaa jotain vastaavaa; paikallisesti itsenäinen keksijäyhteisö yhdessä räätälöiden, kertoo Jukka Berg Osuuskunta A. Vipusesta.

Keksijätoiminta saa lähtölaukauksensa ensi viikon perjantaina 23. maaliskuuta kello 13, kun hankkeen tavoitteet ja malli esitellään työllisyyspalveluiden Voimakadun toimipisteessä.

- Pirkanmaalla on iso joukko henkilöitä, joiden ideat ja osaaminen ovat jääneet kaupallisesti hyödyntämättä ja jotka eivät miellä itseään keksijöiksi. Useat ovat jo aktivoituneet ideoidensa jalostukseen, mutta heillä ei ole riittävästi tukiverkostoja hankkeiden eteenpäin viemiseksi. Haasteeksi on saattanut muodostua myös neuvonnan tai rahoituksen puute. Uusi yhteisö auttaa näissä haasteissa sekä muokkaa mielikuvia keksijyydestä ja toimintatavoista digitaalisen murroksen aikakaudella.

Tilaisuuden yhteydessä on myös mahdollisuus luottamukselliseen henkilökohtaiseen keksinnön arviointi- ja palautepalaveriin. Palaverin voi varata etukäteen Jukka Bergiltä (040 559 7040, [email protected]).

- Tule mukaan perustamaan keksijäyhteisö, jossa ideat ja osaaminen jalostetaan innovaatioiksi yhdessä!

Tilaisuus pe 23.3. klo 13-15 osoitteessa Voimakatu 11.

OHJELMA:

- Hankkeen tavoitteet ja Tampereen malli - Petri Pekkola, Tampereen kaupungin työllisyyspalvelut

- Yhteisöllinen keksijätoiminta käytännössä - Jukka Berg, Osuuskunta A. Vipunen

- Keksinnöistä liiketoimintaa - Esa Pollari, Osuuskunta A. Vipunen