Vastaa kyselyyn Amurin ja Pyynikin asukas- ja yrityspysäköinnistä

Julkaistu 15.3.2018 9.00

Amurin länsiosaan ja Pyynikille suunnitellaan asukas- ja yrityspysäköintitunnusten käyttöönottoa kadunvarsipysäköintiin. Asukkaat ja alueella pysäköivät voivat kertoa kokemuksistaan pysäköinnin nykytilasta ja kommentoida alustavaa pysäköintisuunnitelmaa verkossa. Kysely on avoinna 15.3.–4.4. 2018. Pysäköintitunnusten käyttöönotosta päätetään yhdyskuntalautakunnassa keväällä 2018.

kuva: Asukas-ja yrityspysäköintialue Amurissa

Alustavan suunnitelman mukaan pysäköintiä katujen varsilla ja toreilla rajoitetaan arkisin kello 8–18 ja lauantaisin kello 8–16. Pyynikintorilla, Heinätorilla ja Pyynikin uimahallin läheisyydessä pysäköinti muuttuisi maksulliseksi, ja muualla pysäköintipaikat olisivat aikarajoitteisia kiekkopaikkoja. Pysäköintimaksu tai pysäköintikiekon käyttövelvollisuus ei koskisi asukas- tai yrityspysäköintitunnuksen hankkineita. Muina aikoina pysäköinti on jatkossakin vapaata.

Asukas- ja yrityspysäköintitunnuksilla varmistetaan, että katujen varressa olevat pysäköintipaikat riittävät alueen asukkaiden, yrittäjien ja alueella vierailevien tai asioivien tarpeisiin. Vapaa paikka ei välttämättä ole oman ulko-oven edessä, mutta löytyy todennäköisesti lyhyen kävelymatkan päästä.

Tampereella on tällä hetkellä asukas- ja yrityspysäköintialueita Juhannuskylässä, Tammelassa, Amurissa, Kaakinmaalla, Puuvillatehtaankadulla, Pyynikintorilla, Onkiniemessä, Armonkalliolla ja Kalevassa.

Asukas- ja yrityspysäköintialueella asuvat henkilöt ja toimivat yritykset ja yhteisöt voivat lunastaa käyttöönsä maksullisen pysäköintiluvan, joka oikeuttaa pysäköimään asukas- ja yrityspysäköintiin merkityille paikoille ilman aikarajoitusta tai erillistä maksua. Asukaspysäköintiluvan voi lunastaa 1-12 kuukaudeksi kerrallaan ja yrityspysäköintiluvan 12 kuukaudeksi kerrallaan. Asukaspysäköintilupa maksaa 186 € vuodessa tai 17,98 € kuukaudessa ja yrityspysäköintilupa 434 € vuodessa.

Kysely ja tietoa asukas- ja yrityspysäköinnistä löytyy sivulta www.tampere.fi/asukasjayrityspysakointi.

Liikenneinsinööri
Katja Seimelä