Perheet voivat valita kahdeksan maksutonta kesälomaviikkoa päivähoidossa

Julkaistu 22.2.2018 18.39

Tampereella päivähoidon asiakasperheet voivat halutessaan valita ensi kesänä maksuttoman kahdeksan täyden kalenteriviikon mittaisen poissaolojakson kunnallisessa päivähoidossa. Kahdeksan viikon yhtenäisen lomajakson voi pitää 4.6.–19.8.2018. Sivistys- ja kulttuurilautakunta päätti asiasta 22.2.2018.

Jos perhe käyttää kesällä kahdeksan viikon maksuttoman jakson, päivähoitomaksua ei peritä kesä- ja heinäkuulta 2018. Elokuun puolelle jatkuvat kesälomaviikot hyvitetään jo kesäkuun maksussa, ja elokuun asiakasmaksu peritään perheiltä normaaliin tapaan. Lapsi ei voi osallistua päivähoitoon lomajaksonsa aikana.

Maksuttoman kahdeksan viikon jakson ehtona on, että lapsi on ollut kunnallisen päivähoidon asiakkaana vähintään täyden toimintavuoden 2017–2018 eli viimeistään 31.8.2017 alkaen.

Maksuttoman jakson edellytyksenä on, että hoitosuhde jatkuu poissaolojakson loppuun saakka. Tämä tarkoittaa käytännössä, että esiopetukseen ja sitä täydentävään kerhotoimintaan siirtyvät lapset voivat valita vain sellaisen poissaolojakson, joka päättyy ennen kouluvuoden alkamista 9.8.2018.

Oikeus maksuttomiin jaksoihin ei koske toimintavuonna 2017–2018 esiopetusta täydentävään kerhotoimintaan osallistuneita eikä syksyllä 2018 ensimmäiselle luokalle siirtyviä.

Kahdeksan viikon maksuton jakso pitää ilmoittaa kirjallisesti viimeistään 30.4.2018 ensisijaisesti kaupungin verkkosivuilta löytyvän varhaiskasvatuksen verkkoasiointipalvelun kautta. Jos verkkoasiointipalvelun käyttö ei ole mahdollista, lomakkeen voi palauttaa myös lapsen päivähoitopaikkaan.

Käytännöllä voidaan ennakoida ja tasapainottaa päivähoidon kysyntää ja tarjontaa kesälomakauden aikana. Vuonna 2017 maksuttomia ajanjaksoja käytti Tampereella 2243 lasta. Heinäkuu 2018 on maksuton kaikille lapsille, jotka ovat aloittaneet kunnallisen päivähoidon ennen 1.9.2017.

Palvelupäällikkö
Elli Rasimus