a a

Hiedanrannan historiallinen Jukola-talo kunnostetaan

Julkaistu 16.2.2018 9.22

Hiedanrannassa Lielahden kartanon läheisyydessä sijaitseva puutalo, Jukola, korjataan Euroopan sosiaalirahaston tuella kolmivuotisessa hankkeessa. Historiallisesti arvokas Jukola on merkitty säilytettäväksi 2017 valmistuneessa alueen inventoinnissa. Jukolan korjaustöiden suunnittelu alkoi helmikuussa 2018. Alustavien suunnitelmien mukaan kunnostus on valmis syksyllä 2019, jonka jälkeen Jukolaa voidaan käyttää kokous- ja ryhmätyötiloina sekä infopisteenä. Myös viereisen puutalon kuntotutkimusta ja kunnostusta valmistellaan.

Jukola-talon korjaustyömaalla ohjataan noin 30 pitkään työttömänä ollutta työkokeilijaa tai kotoutujaa. Yritysyhteistyön avulla heille etsitään jatkopolkuja työelämään säilyttävän korjausrakentamisen alalle jo hankkeen aikana. Samalla laaditaan oppimateriaalia ja kerrotaan säilyttävästä korjausrakentamisesta. Hiedanrannassa järjestetään myös koulutustilaisuuksia ja työnäytöksiä, joissa esitellään säilyttävän korjausrakentamisen työtapoja. Talo korjataan säilyttävin menetelmin ja rakenteiden lisäksi halutaan säilyttää 1800-luvun lopun henki.

Arviolta 1890 valmistunut Jukola-talo on rakennettu alun perin kartanon palvelusväen käyttöön. Myöhemmin rakennus on palvellut tehtaan konttorina, virkailijoiden perheasuntona ja lopulta toimistona aina 2000-luvun alkupuolelle. Jukola on ollut tyhjillään ja kylmänä tehdastoiminnan päätyttyä vuonna 2008. Nimensä rakennus sai 1970-luvulla, jolloin konttorissa työskenteli seitsemän miesinsinööriä ja yksi nainen, "seitsemän veljestä ja Venla". Tampereen kaupunki osti Hiedanrannan alueen metsäteollisuusyhtiö M-Realilta vuonna 2014.

Sorvaamo - Säilyttävän korjaamisen ammatillinen tukipalvelu

Sorvaamo-hanke on ESR-rahoitteinen yhteistyöhanke, jossa mukana ovat Tampereen kaupungin puolelta Hiedanrannan kehitysohjelma, Kiinteistöt, tilat ja asuntopolitiikka -palveluryhmä - KITIA, työllisyyspalvelut ja Tampereen Tilapalvelut Oy. Lisäksi yhteistyössä ovat Pirkanmaan TE-toimisto, Museovirasto / Pirkanmaan maakuntamuseo, Rakennuskulttuurikeskus Piiru sekä oppilaitoksista Tampere 3, Tredu ja TAKK.

Rakennuskulttuuriyhdistys Piiru

Piiru on säilyttävän korjaamisen oppimisympäristö, jota Sorvaamo-hanke hyödyntää toiminnassaan. Yhdistyksen verkoston osaajat toimivat Sorvaamo-hankkeessa kouluttajina. Piirun tukikohtana toimii Pispalan Uittoyhdistyksen talo, jonka kunnostus valmistui 2016.

Ekokumppanit Oy / Sorvaamo-hanke
Projektipäällikkö