Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Esko Valtaoja valitsee Sarjakuva-Finlandian voittajan

Julkaistu 15.2.2018 13.14

Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto jaetaan yhdennentoista kerran Tampere Kuplii -sarjakuvafestivaalilla perjantaina 23. maaliskuuta 2018 klo 11.00 Tampereen yliopistolla festivaalin tieteellisen sarjakuvaseminaarin Tampere Kuplii Goes Academicin yhteydessä. Vuoden 2018 palkinnon saajan valitsee avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja.

Sarjakuva-Finlandia-tunnustuspalkinto myönnetään kotimaiselle tekijälle yksin tai yhdessä toisen osapuolen kanssa tekemästä ansiokkaasta sarjakuva-albumista. Palkintosumma on 5 000 euroa.

Ehdokkaaksi asetettiin yhteensä 54 sarjakuva-albumia. Tampere Kuplii ry:n asettama nelihenkinen valintalautakunta luki tarkkaan kaikki teokset ja totesi niiden tason jälleen kerran korkeaksi ja valinnan vaikeaksi. Tänä vuonna valintalautakuntaan kuuluivat Juha Aarnisalo, Laura Kokko, Karoliina Leikomaa ja Juri Nummelin. He valitsivat albumien joukosta kymmenen ehdokasta palkinnonsaajaksi.

Sarjakuva-Finlandia 2018 kärkikymmenikkö

Ulla Donner: Spleenish (Schildts & Söderströms)

Vahva esikoisteos omalla varmalla ja raikkaalla ilmeellään. Tarina on sekä viihdyttävä että melankolinen, sillä punavihreän kuplan ja epäonnistumisen pelon kuvaus on todella osuvaa. Typografiaa ja tehokeinoja on käytetty taitavasti ja kerronnan rytmi on elävä. Omaelämänkerrallinen sarjakuva tiivistää tarkkanäköisesti graafisen sukupolven elämäntyylin ja ahdistuksen.

Roope Eronen: Jaiksfukin (omakustanne)

Jaiksfukin yhdistää naivistista sarjakuvaa käsitetaiteelliseen julkaisuideaan: Aku Ankkaa etäisesti muistuttava lehti omaa nonsense-kieltään puhuvasta pikkuisesta ankasta on muistuma menneistä ajoista, jolloin lehdillä oli yleisönosastonsa, faniklubinsa ja muut palstansa. Erosen maailma on täysin omansa, jossain määrin oman pään sisäinen, mutta myös ennakkoluulottoman valloittava. Piirrosjälki on lapsellisen naiivia, mutta millä muullakaan tyylillä tällaista sarjakuvaa voisi piirtää?

Harri Filppa: Kuolema meidät erotti (POKUTO)

Oman parin kuolema tekee elämästä tyhjän, arjesta raskaan ja asioihin tarttumisen vaikeaksi. Onneksi hyvä ystävä löytyy kuuntelemaan ja tukemaan suuren surun ja murheen keskellä. Kuolema meidät erotti on oivaltava teos etenkin niille, joiden ystävä tai lähiomainen on menettänyt kaikista rakkaimpansa. Albumi kertoo, kuinka heille voi olla avuksi.

Pauli Kallio – Kyky Ahonen: Maalaispunkin täydennetty päiväkirja (Suuri Kurpitsa)

Historiallisesti mielenkiintoinen ja tärkeä kirja. Teos on monella tavalla hyvin henkilökohtainen ja siksi se valottaa suomalaisen punk-musiikin historiaa mukaansatempaavalla tavalla. Mukana myös onnistunutta kuvausta elämästä pienellä paikkakunnalla 80-luvun Suomessa.

Kaisa ja Christoffer Leka: Imperfect (Absolute Truth Press)

Taiteellisesti kunnianhimoinen kokonaisuus, joka kutkuttaa mielikuvitusta jo ennen kuin ensimmäistäkään sivua on avattu. Teos venyttää sarjakuva-formaatin rajoja mielenkiintoisesti sekä menneisyyden että tulevaisuuden suuntaan. Lekojen tyyli yhdistelee hienosti historiaa ja nykypäivää - yhteiskunnallisilla kommenteilla varustettuna.

Mika Lietzén: Jääkärit - Viisi kertomusta (Vaasan kaupungin museot)

Lyhyesti ja selkeästi kuvattu kertomus nuorten miesten lähdöstä, matkasta ja kokemuksista Jääkäri-oppiin Saksaan ensimmäisen maailmansodan aikaan vuosina 1915-1918. Nuoret joutuvat koulutuksen ohessa myös sotaan. Pelko ja kuolema ovat läsnä, mutta joku rakkausromanssikin mahtuu reissuun.

Jesse Matilainen: Suomen suurin kommunisti (Suuri Kurpitsa)

Matilaisen sarjakuvaromaani käsittelee laajasti ja kunnianhimoisesti Suomen sisällissotaa, josta on tätä ennen tehty sarjakuvia vain vähän. Kirja seurailee kommunistipariskunta Hanna Malmin ja Kullervo Mannerin tarinaa sodan alkuvaiheista aina Stalinin terrorin alkamiseen asti 30-luvun Neuvostoliitossa. Luonnosmaista tyyliä ryydittää punainen lisäväri ja lisämausteena on käytetty vanhan neuvostoliittolaisen agitprop-taiteen klassisia teoksia. Matilaisen albumi muistuttaa ulkoasultaankin vanhan työväenliikkeen omia julkaisuja.

Antti Ollikainen: Flu 3 - Viimeiset aivastukset (Suuri Kurpitsa)

Antti Ollikaisen Flu-trilogian päätösosassa nimetön tutkimusmatkailija seikkailee tällä kertaa pääasiassa vedenalaisessa maailmassa. Aivastukset rytmittävät tarinaa ja saavat aikaan käänteitä ja humoristisia tilanteita. Taidokas piirrostyyli ja oivaltava tarina. Laadukas sarjakuva sopii kaiken ikäisille ja kielisille.

Emmi Valve: Armo (Asema)

Harvinaisen rohkea kuvaus pikkukaupungin kasvatista, jonka rakenneviat suistavat mielenterveysongelmiin ja masennukseen. Armo kuvaa myös tilannetta, jossa muiden - varsinkin miesten - suhtautuminen on omiaan synnyttämään ja lisäämään ahdistusta ja masennusta. Kuvien staattinen asettelu korostaa aiheen ahdistavuutta, vaikka samalla kuvat ovat täynnä ekspressionistisia värejä ja rajua viivankäyttöä. Voimaannuttavassa lopussa kuitenkin osoitetaan, että elämän ei tarvitse olla pelkkää ahdistusta ja masennusta, mistä todistaa myös itse teos.

Johanna Vehkoo – Emmi Nieminen: Vihan ja inhon internet (Kustannusosakeyhtiö Kosmos)

Silmiä avaava teos internetistä ja nykypäivän arkistuneesta naisvihasta. Aihetta käsitellään vakavasti mutta kiihkottomasti ja konkreettiset esimerkit paljastavat raadollisen todellisuuden. Mukana on kuitenkin myös pieniä huumorin ja jopa toivon pilkahduksia.

Palkinto jaettu vuodesta 2008 lähtien

Aikaisempina vuosina Sarjakuva-Finlandia-palkinnon ovat saaneet Milla Paloniemen tekemä Kiroileva Siili (2008), Risto Isomäen, Petri Tolppasen ja Jussi Kaakisen teos Sarasvatin hiekkaa (2009) ja Petteri Tikkasen sarjakuva-albumi Eero (2010). Vuonna 2011 palkinnon jakoivat Kati Kovácsin Kuka pelkää Nenian Ahnavia? ja Heikki Paakkasen Amerikka. Vuonna 2012 palkittiin Ville Tietäväisen sarjakuva-albumi Näkymättömät kädet ja vuoden 2013 palkinnon sai Jaakko ja Lauri Ahosen Pikku Närhi. Vuoden 2014 tunnustuspalkinto annettiin Ville Rannan albumille Kyllä eikä ei ja 2015 palkinnon sai Tiitu Takalon teos Minä, Mikko ja Annikki. Vuoden 2016 palkinto meni Kati Närhin albumille Seitsemäs vieras ja viime vuonna palkittiin Janne Kukkosen albumi Voro – kolmen kuninkaan aarre.

Luovuudessaan suomalainen sarjakuva on maailman kirkkainta kärkeä. Vuonna 2017 julkaistiin noin 90 kotimaisin voimin toteutettua sarjakuva-albumia.

Lisätietoja: www.sarjakuvafinlandia.fi, Kyösti Koskela, Tampere Kuplii ry:n puheenjohtaja, [email protected], puh. 050 572 8777.

Teksti Aila Rajamäki