Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Aasialaisravintolan norovirusepidemian aiheuttajan tyyppi on varmistunut

Julkaistu 14.2.2018 9.12

Tampereen alueella sijaitsevassa aasialaisessa ravintolassa 16.1. sushia lounastaneilla asiakkailla ilmoitettiin vatsatautiin sairastumisia perjantaista 19.1.2018 lähtien. THL:n viruslaboratorion tarkemmissa virustyypityksissä aiheuttajaksi todettiin norovirus genoryhmä I.2. Kaikki 34 sairastunutta asiakasta, työntekijä ja 5 sekundaarisesti sairastunutta ovat toipuneet taudistaan.

Norovirus genoryhmä I.2 on melko harvinainen ruokamyrkytysten aiheuttaja, mutta se aiheutti vuonna 2014 Tampereen ja Oulun uimavesivälitteiset vatsatautiepidemiat. Se on aiheuttanut useita epidemioita myös muualla Euroopassa.

Tartuntojen lähteenä oli todennäköisesti ravintolan työntekijä, joka oli kesken työpäivän sairastunut tiistaina 16.1. vatsatautiin ja lähtenyt sen johdosta pois töistä. Hänen näytteestään löytyi myös samaa kantaa oleva norovirus.

Norovirustartunnan itämisaika on 12–48 tuntia. Oireet alkavat äkillisesti. Niitä ovat kouristavat vatsakivut ja pahoinvointi, joita seuraa oksentelu. Valtaosalla sairastuneista on myös ripulia, joka on yleensä lyhytkestoinen ja lievä. Osalla on myös lämpöilyä, joka voi erottaa taudin bakteeritoksiinien aiheuttamista ruokamyrkytyksistä. Oireiden kesto on yleensä 12–72 tuntia.

kuva: karttakuva eurooppalaisista norovirusepidemioista Euroopassa
Norovirus genoryhmä I.2. on aiheuttanut viime vuosina useita epidemioita Euroopassa. Kuva on luotu käyttäen NoroNet verkoston tarjoamia verkko-ohjelmia.

Epidemiologi, tartuntatautilääkäri
Sirpa Räsänen