Hae
a a

Perhepiste Nopea löytyy nyt Perheiden talosta ja chatista

Julkaistu 6.2.2018 10.22

Perhepiste Nopea on muuttanut Aleksis Kiven kadulta Perheiden taloon Itsenäisyydenkadulle. Perheiden talossa toimivat Nopean nuorisoikäisten eli 13-17 -vuotiaiden kanssa työskentelevät työntekijät. Perhepiste Nopea tarjoaa tamperelaisille ja orivesiläisille perheille matalan kynnyksen tukea ja ohjausta esimerkiksi silloin, kun koulu ei suju tai kodin pelisäännöt kaipaavat päivittämistä.

Esiopetus- ja alakouluikäisten kanssa työskentelevät Nopean työntekijät toimivat jatkossakin kolmella alueella työpareittain. Idän työpari työskentelee Linnainmaan terveysaseman yhteydessä (os. Kirviälänkatu 2), lännen työpari Lielahdessa (os. Possijärvenkatu 1) ja etelän alueen työpari Peltolammin koulun yhteydessä (os. Säästäjänkatu 16). Nuorisoikäisten Nopea toimii Perheiden talossa (os. Itsenäisyydenkatu 21B).

Perhepiste Nopeaan varataan aika puhelimella, sähköpostilla tai chat-palvelun kautta. Ajan ensitapaamiseen voi varata vanhempi tai nuori. Tarkemmat yhteystiedot löytyvät Perhepiste Nopean nettisivuilta.

Millaista apua, kenelle ja missä tilanteessa?

Perhepiste Nopea on tarkoitettu 6–17-vuotiaille tamperelaisille ja orivesiläisille lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Nopea tarjoaa tukea ja ohjausta perheen arkipäivän pulmissa. Yhteyttä Nopeaan voi ottaa vanhempi, mutta myös lapsi tai nuori itse.

Toiminta on Tampereen kaupungin järjestämää, ennaltaehkäisevää perhetyötä ongelmien varhaisessa vaiheessa. Palvelu on maksutonta.

Perhepiste Nopea tarjoaa tukea ja ohjausta esimerkiksi

• kodin pelisäännöistä sopimiseen
  • koulunkäynnin sujumiseen
  • keskusteluyhteyden löytymiseen
  • vuorovaikutukseen perheenjäsenten välillä

Asiakkaaksi voi hakeutua myös lasten, nuorten ja heidän perheidensä kanssa toimivien ammattilaisten kautta. Perheen pyynnöstä tai suostumuksella esimerkiksi koulukuraattori tai terveydenhoitaja voi ottaa yhteyttä Nopeaan.

Chat ja videoyhteys tuovat joustavuutta yhteydenpitoon

Uutena palveluna Perhepiste Nopeassa on aloitettu chat-palvelu. Työntekijään saa yhteyden Nopean nettisivun kautta tiistaisin klo 10–11 ja torstaisin klo 15–16. Usein asiakas ottaa chatin kautta ensimmäisen kontaktin Nopeaan. Chatissa käydään lyhyt keskustelu asiakkaan esiin nostamasta aiheesta, jonka jälkeen voidaan yhdessä sopia keskustelun jatkamisesta puhelimitse tai yhteisestä tapaamisesta. Chatista voi joissakin tilanteissa saada myös lyhyesti ohjausta ja neuvoja omaan tilanteeseen.

Nopea ottaa myös videoneuvottelun käyttöön alkuvuoden aikana. Osa asiakkaan tapaamisista voidaan toteuttaa videoneuvotteluina, jos se perheelle sopii. Esimerkiksi toisella paikkakunnalla asuva etävanhempi voi osallistua keskusteluun videoyhteyden avulla. Videoneuvottelusta voi olla hyötyä myös silloin, jos perheen on vaikea tulla tapaamiseen esimerkiksi hankalan matkan tai lapsenhoito-ongelmien vuoksi.

Vastaava ohjaaja
Mika Harinen