Aasialaisessa ravintolassa sairastuneilla norovirusta

Julkaistu 26.1.2018 13.00

Tampereen alueella sijaitsevassa aasialaisessa ravintolassa 16.1.2018 lounastaneilla asiakkailla ilmoitettiin vatsatautiin sairastumisia perjantaista 19.1. lähtien. Potilasnäytteistä on todettu norovirus genoryhmää I. Kyseinen genoryhmä ei ole kovin tavallinen norovirusepidemioiden aiheuttaja ja kanta on lähetetty tarkempaan tyypitykseen Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) viruslaboratorioon.

Kaikki ne sairastuneet, jotka mainitsivat lounaalla nauttimansa ruuat, olivat syöneet sushia. Tartuntojen lähteenä oli todennäköisesti ravintolan työntekijä, joka oli kesken työpäivän sairastunut tiistaina 16.1. vatsatautiin ja lähtenyt sen johdosta pois töistä. Hänen näytteestään on myös löytynyt norovirus.

Ravintolaan tehtiin tarkastus perjantaina 19.1.2018. Tarkastuksella käytiin läpi jäljitettävyyttä, elintarvikkeiden käsittelyä ja säilytystä, tilojen ja välineiden kuntoa ja soveltuvuutta sekä henkilökunnan toimintatapoja. Lisäksi mitattiin tarjolla olevien elintarvikkeiden ja niiden raaka-aineiden lämpötilat. Tarkastuksella otetut näytteet ovat olleet toistaiseksi tutkittujen bakteeripatogeenien suhteen negatiiviset, virustutkimukset ovat kesken.

Ravintolassa 16.1. ruokailleista on ilmoitettu 34 sairastunutta, lisäksi viisi sekundaaritartuntaa ja ravintolan sairastunut työntekijä. Kaikki sairastuneet ovat toipuneet taudistaan.

Infektiolääkäri
Sirpa Räsänen