Vanhempainilta koulukiusaamisesta avaa Perheiden talon kevätkauden

Julkaistu 19.1.2018 11.09

Perheiden talon uusi kevätkausi on käynnistymässä. Tiistaina 23.1.2018 avoimessa vanhempainillassa keskustellaan koulukiusaamisesta. Keväällä on tulossa vertaisryhmätoimintaa muun muassa alle kouluikäisten lasten äideille sekä etä-äideille. Vertaiskahvilatoimintaa on tarjolla vanhemmille, joiden lapsi on sijoitettu.

Kaikenikäisten koululaisten huoltajille tarkoitettu vanhempainilta etsii vastauksia siihen, mitä kiusaaminen on ja miksi sitä tapahtuu. Illassa kerrotaan myös, millaista apua kiusaamisen lopettamiseksi on Tampereella saatavilla. Aiheesta alustavat perhe- ja pariterapeutti Anne Hellsten sekä koordinaattori Katri Pihlaja Tampereen kaupungin mielenterveys- ja päihdepalveluiden väkivaltatyöstä. Vanhempainilta pidetään ti 23.1.2018 klo 17 - 19 Perheiden talon salissa. Tervetuloa mukaan!

Perheiden talo sijaitsee Tammelakeskuksessa osana Tammelan lähitoria, osoitteessa Itsenäisyydenkatu 21 B, 1 krs (käynti sisäpihan kautta).

Perheiden talo on avoin kohtaamispaikka kaikille tamperelaisille lapsiperheille. Perheiden talosta saa ohjausta vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä ja tietoa Tampereen kaupungin palveluista. Perheiden talon toiminta on perheille maksutonta. Toiminnasta vastaa Tampereen kaupunki, mutta osan palveluista tuottavat yhdistykset ja muut tahot.

Käsikynkkäryhmissä harjoitellaan vuorovaikutusta lapsen kanssa

Keväällä järjestetään kaksi eri-ikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen tarkoitettua toiminnallista Käsikynkkäryhmää. Käsikynkkäryhmissä vanhemmat voivat parantaa vuorovaikutustaitojaan ja suhdetta lapseensa. Vauvoille ja heidän vanhemmilleen suunnattu ryhmä järjestetään 6.3. - 5.4.2018. Ryhmä kokoontuu kerran viikossa aamupäivällä.

Isompien lasten (2 - 3 -vuotiaat) vanhemmat harjoittelevat vuorovaikutusta yhdessä lastensa kanssa tehtävien ja leikkien avulla. Ryhmässä harjoitellaan rauhoittumista ja toisen lähellä olemista. Tämä ryhmä kokoontuu 24.4. - 12.6.2018. Tarkemmat tiedot ja ilmoittautumisohje Käsikynkkäryhmiin löytyvät Perheiden talon nettisivuilta.

Ryhmistä vertaistukea monenlaisissa tilanteissa

Perheiden talossa kokoontuu kevätkaudella 2018 myös useita vertaistukiryhmiä, joista erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa elävät perheenjäsenet voivat saada tukea ja keskustella muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien kanssa. Tarkemmat tiedot ryhmistä löytyvät Perheiden talon nettisivuilta.

Vertaistoimintaa tarjotaan muun muassa etä-äideille kolme kertaa kevään aikana kokoontuvassa vertaiskahvilassa, joista ensimmäinen pidetään torstaina 15.2.2018 klo 16.30 - 18.30.

Toinen äideille tarkoitettu vertaisryhmä tukee alle kouluikäisten lasten äitien vanhemmuutta: äidit voivat luottamuksellisesti käsitellä vanhemmuuteen ja naisen elämään liittyviä teemoja sekä jakaa lapsen kasvuun liittyviä kokemuksia ja vinkkejä. Ryhmä aloittaa toimintansa alkuvuodesta 2018. Se kokoontuu Perheiden talolla maanantaisin klo 14 - 15.30 yhteensä kuusi kertaa.

Voikukkia-vertaiskahvila kokoontuu torstaina 1.2.2018 klo 17 - 19. Kahvila on tarkoitettu huostaanotettujen lasten vanhemmille ja läheisille. Kahvilassa voi keskustella toisten samankaltaisessa tilanteessa olevien vanhempien kanssa lapsen sijoituksesta ja siihen liittyvistä tunteista.

Tarjolla myös lastenhoitoa, neuvolakioski ja tietoa lapsiperheen palveluista

Perheiden talon muut palvelut toimivat normaaliin tapaan jo tammikuussa. Perheiden talossa on tavattavissa muun muassa lapsiperheiden palveluohjaaja, joka kuuntelee ja auttaa asiakasta muun muassa vanhemmuuteen, parisuhteeseen ja arjen hallintaan liittyvissä kysymyksissä. Ohjaaja opastaa ja neuvoo perheitä tarpeen mukaan myös muiden palvelujen piiriin. Palveluohjaaja on paikalla ma - pe klo 9 - 11. Paikalle voi mennä ilman ajanvarausta.

Mukulapysäkiltä voi varata lyhytaikaista hoitoa 6 kk - 7 -vuotiaalle lapselle torstai-aamupäivisin esimerkiksi asiointikäynnin ajaksi. Neuvolakioskiin voi tulla ilman ajanvarausta torstaina aamupäivisin. Kioskin yhteydessä toimii torstai-aamupäivisin myös MLL:n perhekahvila. Perheiden talossa järjestetään myös muita teemallisia kahviloita, joihin kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita.

Tarkemmat tiedot edellä mainitusta toiminnasta löytyvät Perheiden talon nettisivuilta.

Palveluohjaaja
Kirsi Koponen