Siirry sisältöön

Tampereen kaupunki tarkistaa asiakaskäyntien turvallisuusohjeet

Julkaistu 16.1.2018 14.34

Tampereen kaupunki suhtautuu vakavasti eilen maanantaina 15.1. Hervannassa tapahtuneeseen välikohtaukseen, jossa kaupungin sosiaalityöntekijä joutui työtehtävissään asiakaskäynnillä pahoinpitelyn kohteeksi.

Kaupungin työterveyshuolto on järjestänyt työntekijän työtovereille ja työtiimille tilaisuuden, jossa asiaa on käsitelty ja omista tuntemuksista on voinut keskustella kriisityön ammattilaisten kanssa. Keskustelua aiheesta käydään myös muiden vastaavaa työtä tekevien työntekijöiden ja tiimien kanssa. Tukea tarjotaan tarpeen mukaan.

Tampereen kaupunki käy pikaisella aikataululla läpi omat menettelytapansa ja ohjeensa asiakaskäynneillä ja muissa vastaavissa tilanteissa. Tarvittaessa ohjeita muutetaan ja tarkennetaan. Asiaa käydään läpi myös kaupungin organisaatiossa ja päätöksenteossa.

Kaupunki tehostaa turvallisuuskoulutustaan ja tarkistaa siihen liittyviä käytäntöjään. Työpaikoilla on tärkeää säännöllisesti kerrata toimintaa mahdollisissa uhkatilanteissa ja tilanteiden ennakointia.

Asiakaskäynneille mennään työparin kanssa aina, kun se on välttämätöntä ja tarpeellista esimerkiksi työturvallisuuden takia. Asiakastilanteisiin, joihin arvioidaan liittyvän väkivallan uhkaa, mennään yhdessä poliisin kanssa. Myös maanantaina 15.1. tapahtuneessa tilanteessa sosiaalityöntekijä oli asiakaskäynnillä yhdessä työparin kanssa.

Tampereen kaupungin keräämän tilastotiedon mukaan on harvinaista, että työntekijät näkevät tai kokevat väkivaltaa työssään.


Lisätietoja

Hyvinvoinnin palvelualueen johtaja
Taru Kuosmanen
puhelin 040 704 7337
sähköposti [email protected]

Avopalvelujohtaja
Anniina Tirronen
puhelin 040 801 6378
sähköposti [email protected]


Teksti Johanna Toivanen