Elämän puu osaksi hoidon suunnittelua – miniseminaari Tampereella 1.2.

Julkaistu 9.1.2018 14.58

Tampereella käytetään kotihoidossa ja asumispalveluissa hoidon suunnittelun apuna Elämän puu -mallia, joka tekee asiakkaan toiveet ja mieltymykset näkyviksi. Muissakin kunnissa paljon kiinnostusta herättäneestä Elämän puusta järjestetään pirkanmaalaiselle hoitohenkilöstölle miniseminaari. Vastaavanlainen seminaari pidettiin ensimmäisen kerran viime syksynä.

Seminaari on torstaina 1.2.2018 klo 13.30 - 16.00 Koukkuniemen Juhlatalossa (Rauhaniementie 19). Tilaisuutta on mahdollista katsoa myös verkossa suorana lähetyksenä sekä myöhemmin tallenteena. Linkki lähetykseen tulee Elämän puu -sivulle osoitteeseen www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/ikaihmisten-palvelut/elaman-puu.

Seminaari on maksuton eikä sinne tarvitse ilmoittautua etukäteen. Seminaari on suunnattu hoitohenkilöstölle, joka työskentelee esimerkiksi kotihoidossa, asumispalveluissa, kuntouksessa ja sairaaloissa.

Seminaarissa muun muassa kerrotaan, mistä Elämän puu syntyi ja miten se toimii eri palveluissa, miten tiedon olisi mahdollista liikkua asiakkaan mukana palvelusta toiseen siirryttäessä ja miten sitä hyödynnetään asiakasohjauksessa. Lisäksi pohditaan, kuinka toiveista edetään käytännön toteutukseen sekä miten Elämän puu liittyy työyhteisön arvoihin.

Elämän puu -miniseminaarin järjestää Tampereen kaupungin ikäihmisten virkistysrahasto.

Elämän puu -mallissa paperiseen julisteeseen kirjataan yhdessä asiakkaan ja omaisten kanssa haaveet ja toiveet, tärkeät asiat elämän varrelta, mieltymykset sekä seikat, joista asiakas ei pidä. Kun toiveet ja tarpeet on tehty näkyviksi, on hoitohenkilökunnan helpompi ymmärtää, minkälaista elämää asiakas haluaa elää sekä mahdollistaa toiveiden toteutumista ja ohjata asiakasta häntä kiinnostavien asioiden pariin.

Museolehtori
Mari Jalkanen