Hae
Valikko
a a

Sampolan makerspace Tekomo avataan tammikuun lopussa

Julkaistu 9.1.2018 8.10

Sampolan kirjaston ja tietotorin yhteyteen avataan 22. tammikuuta makerspace-tila Tekomo. Yhteisöllisen tekemisen tilassa asiakkaiden käytössä on kaksi 3D-tulostinta, vinyylileikkuri, lämpöprässi, ompelukone ja saumuri.

Sampolan kirjaston ja tietotorin yhteyteen avataan 22. tammikuuta uusi makerspace-tila Tekomo. Tilan nimi valittiin loppuvuodesta järjestetyssä nimikilpailussa, johon tuli 134 vastausta. Voittajaehdotuksen jättäjä palkitaan Tekomon erillisissä avajaisissa 27. tammikuuta.

– Tekomo nousi valitsijaraadin suosikiksi pitkän pohdinnan jälkeen. Pidimme sitä suuhun sopivana ja mukavasti tilan tarkoitusta kuvastavana, palvelupäällikkö Perttu Rasi kertoo.

Tekomo laajentaa tietotorin palveluita uuteen suuntaan hieman digimaailman ulkopuolelle. Tekomossa on asiakkaiden käytettävänä kaksi 3D-tulostinta, vinyylileikkuri, lämpöprässi, ompelukone ja saumuri. Laitteet mahdollistavat monenlaista luovaa tekemistä. 3D-tulostimilla voi tulostaa muoviesineitä kolmiulotteisen mallin mukaan. Vinyylileikkuri taas leikkaa tietokoneella annetun kaksiulotteisen mallin mukaan muotoja vinyyliarkista, joka on joko sisustustarroista tuttua tarrapintaista vinyyliä tai materiaalia, joka voidaan lämpöprässin avulla painaa kankaaseen.

Sopii yksittäisille asiakkaille ja ryhmille

Tekomo on suunnattu niin yksittäisten asiakkaiden kuin ryhmienkin käyttöön: makerspace-tilaan voi tulla tekemään omia projektejaan ja samalla oppimaan muilta. Laitteet on valittu ominaisuuksiensa ja helppokäyttöisyytensä perusteella. Hinnat ovat edulliset: 3D-tulosteet maksavat 1 €/kpl ja vinyylitarrat 1€/alkava 10 senttiä.

Asiakkaat varaavat laitteet käyttöönsä kirjaston asiakaskoneiden varausohjelmassa. Tekomon aukioloajat noudattavat Sampolan tietotorin aukioloaikoja, eli tila on käytössä ma-la klo 11 alkaen. Itsepalveluaukioloa Tekomossa ei ole. Varauksia voi tehdä 22.1. alkaen, ja ryhmien on mahdollista varata myös koko Tekomo kerralla käyttöönsä. Tietotorin henkilökunta opastaa alkuun laitteiden kanssa, mutta vasta-alkajien kannattaa hakea oppia esimerkiksi ompeluun tai 3D-mallintamiseen työväenopiston kursseilta.

Tekomolle on jaettu oma tila Sampolan tietotorilta. Myös tietotorin aiemmat palvelut säilyvät, mutta puolet asiakaskoneista siirretään kirjastosaliin. Päivystäjältä saa kuitenkin jatkossakin neuvoja koneiden käyttöön.

Asiakaskoneiden ajanvarausohjelma

Tietoyhteiskuntapalvelut, tietotorit