Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Avo- ja asumispalvelujen asiakaskyselystä ideoita kehittämiseen

Julkaistu 2.1.2018 9.26

Tampereen kaupungin avo- ja asumispalvelujen vuosittaisen asiakaspalautekyselyn tuloksien perusteella sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakkaat olivat vuonna 2017 tyytyväisiä asiantuntevaan palveluun ja asialliseen kohteluun. Oman palvelun suunnitteluun ja arviointiin osallistumisessa sen sijaan kyselyyn vastanneet kokivat olevan parantamisen varaa.

Valokuva: Lääkäri kuuntelee nuoren potilaan sydänääniä Hervannan terveysasemalla.

Loka-marraskuussa 2017 toteutetussa kyselyssä oli mukana noin 250 toimipistettä Tampereelta ja Orivedeltä sekä Omapihlaja Hervanta ja Omapihlaja Kehräsaari. Kyselyssä mitattiin lasten, nuorten ja perheiden palvelujen, psykososiaalisen tuen palvelujen sekä vastaanottopalvelujen laatua ja saavutettavuutta.

Kouluarvosanoin arvioituna palvelujen laadun keskiarvo vuonna 2017 oli 8,34. Edellisvuonna vastaava luku oli 8,53, joten tulos laski jonkin verran. Parhaimman arvosanan saivat lapsiperheiden sosiaalipalvelut 8,81 sekä lasten ja nuorten terveyspalvelut 8,78, heikoimman aikuisten sosiaalipalvelut 7,91.

Orivedellä palvelujen yleisarvio sai arvosanan 8,09, kun vuoden 2016 yleisarvio oli 8,84.

Vapaapalautteissa palvelun laatu keräsi runsaasti kiitoksia niin asiantuntevan kuin ystävällisen ja asiakaslähtöisen työotteen osalta. Osa taas toivoi henkilöstöltä parempia vuorovaikutustaitoja.

Asiakkaat nimesivät kehityskohteiksi muun muassa palvelun tavoitettavuuteen liittyvät seikat kuten pitkät jonotusajat sekä ajanvarausjärjestelmän. Osa koki sähköisissä palveluissa olevan kehittämisen varaa, toisaalta taas niiden mainittiin lisänneen palvelun sujuvuutta.

Laajempia ennaltaehkäiseviä palveluja toivottiin kaikilta palvelulinjoilta. Arvostus palvelutuotantoa kohtaan näkyi vahvana ja resursseja toivottiin lisää palvelun hyvän tason ylläpitämiseksi.

Ensimmäistä kertaa pelkästään sähköisenä tehdyn kyselyn vastausmäärä pieneni puolella edellisvuodesta. Tänä vuonna vastauksia kyselyyn tuli 1 332 kappaletta. Kyselyn tuloksia ja asiakkaiden antamia kehitystoiveita hyödynnetään palvelujen parantamisessa.

Suunnittelupäällikkö
Timo Tuurala