Hae
Valikko
a a

Polkupyöräilijöille vihreää valoa pyytävää sovellusta testattiin syksyn aikana

Julkaistu 22.12.2017 9.43

Tampereella testattiin syksyn aikana mobiilisovellusta, joka pyytää pyöräilijälle automaattisesti ja ennakoiden vihreän valon liikennevaloissa. Noin kaksisataa testaajaksi ilmoittautunutta tamperelaista pyöräilijää käytti CrossCycle -sovellusta sujuvoittamaan pyöräilyreittejään.

Sovellusta testattiin 17 risteyksessä eri puolilla kaupunkia. Eniten risteyksiä oli Pirkkalan rajan ja Tampereen keskustan välisellä pyöräilyn pääreitillä Nuolialantiellä ja Hatanpään valtatiellä.

Testaajilta saatiin palautetta ja kehitysehdotuksia. Parhaat kehitysehdotukset antoi Tuomo Tiimonen, joka palkittiin älypuhelimella. Hän ehdotti sovellukseen mm. navigointiominaisuutta, statistiikkaa ja mahdollisuutta tallentaa oletusreittejä. Kilpailut ja sponsoreiden palkinnot voisivat hänestä myös innostaa sovelluksen käyttöön. Ehdotukset huomioidaan palvelun jatkokehityksessä. Tuomo käytti sovellusta pyörämatkoillaan Pirkkalasta Tampereen keskustaan

– Olisi hyvä, jos sovellukseen voisi tallentaa vakioreittejä, jotta se palvelisi entistä paremmin risteyksissä, esimerkiksi suuntaa vaihtaessa. Sovellus voisi myös huomioida useampia risteystä lähestyviä pyöräilijöitä ja tarjota vihreää heillekin. Sovelluksen kautta olisi kätevää myös raportoida väylien kunnossapidosta. Navigoinnista olisi hyötyä itselle ja varmasti myös muillekin, Tuomo kertoi ideoistaan.

CrossCycle-sovellus on kehitetty Dynniq Finland Oy:n ja Tampereen kaupungin yhteistyönä. Seuraavaksi arvioidaan testauskäytön kokemukset sekä päätetään mahdollisesta palvelun laajentamisesta ja lisäominaisuuksien käyttöönotosta.

Mobiilisovellus kytketään päälle matkan alkaessa eikä sitä tarvitse matkan aikana enää painella. Puhelinen voi laittaa esimerkiksi taskuun. Sovellus lähettää automaattisesti liikennevaloille pyynnön vihreästä valosta pyöräilijän lähestyessä liikennevaloristeystä. Kun matka on päättynyt, sovellus kertoo pyöräilijälle matkan pituuden, keston, keskinopeuden ja liikennevalopyyntöjen määrän.

kuva: Tuomo Tiimonen vastaanottaa palkintopuhelimen Jukka-Pekka Ala-Nissiltä.
Tuomo Tiimonen (vas.) palkittiin parhaista ideoista CrossCycle-mobiilisovelluksen testauksessa. Palkinnon ojentaa Jukka-Pekka Ala-Nissi Dynniq Finland Oy:stä.

Dynniq Finland Oy:
Operatiivinen johtaja