Varhaiskasvatuksen asiakasmaksuihin muutoksia

Julkaistu 14.12.2017 18.43

Mikäli eduskunta säätää varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain muutoksesta hallituksen esityksen mukaisesti maksujen perusteena oleva lainsäädäntö muuttuu merkittävästi. Sivistys- ja kulttuurilautakunta päätti 14.12.2017 varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen muutoksesta sillä ehdolla, että lakimuutos tulee voimaan 1.1.2018 hallituksen esityksen mukaisena.

Esitetyn lakimuutoksen mukaan maksu määräytyisi edelleen perheen koon ja tulojen sekä varhaiskasvatuksessa varatun palvelun perusteella. Myös maksun määräämisen perusteena olevat tulot säilyisivät ennallaan. Maksujen määräytymiseen vaikuttavat perhekokokohtaiset tulorajat nousevat ja maksuprosentit yhtenäistyvät.

Lisäksi sisaruksilta perittäviä maksuja ehdotetaan alennettavaksi siten, että saman perheen ikäjärjestyksessä toisesta lapsesta perittävä maksu olisi 50 prosenttia nuorimman lapsen laskennallisesta kokoaikaisen varhaiskasvatuksen maksusta nykyisen 90 prosentin sijaan. Perheen seuraavien lasten maksu säilyy ennallaan ollen 20 prosenttia nuorimman lapsen maksusta.

Varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain mukaan enimmäismaksu on edelleen 290 euroa ja pienin perittävä maksu 27 euroa.

Hallintopalvelupäällikkö
Merja Haapoja