a a

Tamperelaiset nuoret arvostavat koululounasta

Julkaistu 14.12.2017 12.04

Tampereen Voimian vuosittaisen asiakastutkimuksen tulokset on julkaistu. Ruokailijoiden tyytyväisyys on säilynyt hyvällä tasolla: 73 % vastaajista on tyytyväisiä saamaansa palveluun. Valtakunnallisella tasolla tamperelaiset ammattiopiskelijat ja lukiolaiset erottuvat positiivisesti aktiivisina ruokailijoina. Palvelukeskusten ravintoloissa aterioivat kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat.

Tamperelaiset lapset ja nuoret ovat asiakastyytyväisyyskyselyn sekä valtakunnallisen kouluterveyskyselyn perusteella aiempaa tyytyväisempiä ruokailuun. Ruoka maistuu hyvältä, sitä on riittävästi ja ruokailemaan on kiva tulla. Kehitettävääkin löytyy: ruoan ulkonäkö ei säily linjastossa houkuttelevana ja ruokahetken viihtyisyydessä olisi parantamisen varaa.

Päiväkodeissa ruokakasvatuksen merkitys näkyy. Jos lapset saavat tutustua erilaisiin makuihin kokeillen ja leikkien tai osallistuvat ruoan valmistukseen esimerkiksi sämpylöitä leipomalla, he maistavat myös rohkeammin uusia makuja. Jatkossa panostamme edelleen hyvään yhteistyöhön päiväkodin henkilökunnan kanssa ruokakasvatuksen onnistumiseksi.

Toisen asteen opiskelijoiden ruokailussa Tampere erottuu selkeästi edukseen verrattuna muuhun Suomeen. Valtakunnallisen kouluterveyskyselyn tulosten perusteella tamperelaiset lukiolaiset ja ammattiopiskelijat käyvät syömässä opiskelijalounaan huomattavasti useammin kuin Pirkanmaalla tai muualla Suomessa keskimäärin. Pääruoan syö n. 80 % opiskelijoista. Lukiossa pojat syövät pääruokaa useammin kuin tytöt, mutta ammattioppilaitoksissa ruoka maistuu molemmille tasapuolisesti. Tyttöjen lautasilta taas löytyy salaattia useammin. Erityisesti ammatillisten opiskelijoiden aktiivisuus ja kiinnostus omaan ruokailuun on kasvanut. Asiakasyhteistyö tarjoaa mahdollisuuksia vaikuttaa mm. ruokaraadeissa ja erilaisten äänestysten kautta. Ammatillisten opiskelijoiden mielestä ruoan maku on kohdallaan, palvelu ystävällistä ja ruokahetki kokonaisuudessaan mukava.

Asiakastyytyväisyyskyselyssä korkeimpia arvosanoja keräsivät palvelukeskusravintolat. Ikäihmiset arvostavat ystävällistä ja ammattitaitoista palvelua ja sitä, että ruokailuun saa apua tarvittaessa. Sen sijaan huolena on edelleen ikäihmisten vajaaravitsemus sekä vanhainkodissa, asumispalveluissa että kotona.

Henkilökunnan ystävällisyys ja ammattitaito on jälleen vahvuus kaikissa asiakasryhmissä päiväkodeista ikäihmisten palvelukeskuksiin. Myös kotiateriapalvelun asiakkaat arvostavat puhelinpalvelun ystävällisyyttä ja sujuvuutta.

Asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutti Feelback Group Tampereen Voimian toimeksiannosta syksyllä 2017. Tutkimus toteutettiin haastatteluilla ja verkkolomakkeilla kohderyhmästä riippuen. Tutkimuksessa selvitettiin asiakkaiden kokemuksia Tampereen kaupungin ateria- ja puhtauspalveluista. Tutkimukseen osallistui 5752 vastaajaa.

Kiitämme kaikkia tutkimukseen osallistuneita!

Palvelutuotantopäällikkö
Susanna Järvinen