Hae
Valikko
a a

Enemmistö nuorista pärjää ilman tuetun asumisen palveluja

Julkaistu 4.12.2017 13.44

Tamperelaisten alle 25-vuotiaiden nuorten asunnottomien määrä mukailee valtakunnallista tasoa ja on pysynyt suunnilleen samana (62 henkilöä) viime vuosina. Syyskuussa 2017 kotiin annettavassa nuorten tuetun asumisen palveluissa oli 190 asiakasta. Lokakuun alusta alkaen Tampereella on ollut nuorille tarkoitettuja tukiasumisyksikköjä 9:ssä eri osoitteessa ja yhteensä noin 90 asuntoa.

Piirroskuva: Nainen ikkunassa.

Tampereella on 18–29-vuotiaita noin 50 000. Nuorten asunnottomuuteen johtavia tekijöitä ovat useimmiten päihde- ja mielenterveysongelmat, puutteelliset asumistaidot ja taloudellinen taitamattomuus. Asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävän mukaan Tampereella vähennetään ja ennaltaehkäistään nuorten asunnottomuutta monin eri tavoin. Nuorten asumisneuvoja aloitti toimintana vuoden 2015 lopulla.

Tukiasunnoissa asuu yhteensä 71 nuorta, palveluasunnoissa 20 nuorta ja tehostetussa palveluasunnossa 17 nuorta, kertoo kaupungin asumisen kehittäminen ja palvelutilaverkot -yksikön tekemä Nuorten ja opiskelijoiden asumistilanteen katsaus syyskuulta 2017.

Heinävän mukaan asunnon saantia vaikeuttavat usein nuoren asumishistorian häiriöt kuten vuokravelat ja luottotietojen menetys. Luottotietomerkinnät maksamattomista vuokrista ovat kaikissa ikäluokissa lisääntyneet.

Nuorten asumisneuvojalla on noin 100–120 asiakasprosessia vuosittain. Asumisneuvojan työhön sisältyy asumiseen liittyvää ohjausta ja asunnon etsimistä. Neuvonnan kautta järjestetään vuodessa noin 40–50 asuntoa.

Asuntohankaluuksia aiheuttaa myös pula pienistä ja kohtuuhintaisista asunnoista. Tampereella on yhteensä noin 200 nuorisoasuntoa ja noin 8700 opiskelija-asuntoa. Tampereella toimivien eri vuokra-asuntoyhteisöjen asuntojonossa oli syyskuussa 18–29-vuotiaita asunnon hakijoita 1350. Opiskelijoiden osuuksia ikäryhmänsä edustajista ei saatu eroteltua tiedoista.

Korkeakouluopiskelijoiden asuntotilanne kohentunut

Tampereella on yli 30 000 korkeakouluopiskelijaa. Opiskelijoista 90 prosenttia asuu vuokralla. Vain muutama prosentti epäröi hakea Tampereelle asuntotilanteen takia. Soluasunnossa asuu opiskelijoista 8 prosenttia, kimppakämpässä 9 prosenttia ja 80 prosenttia asuu yksin tai kumppanin kanssa. Tiedot selviävät Tampereen korkeakouluopiskelijoiden asuminen 2016 - seurantatutkimuksesta.

– Opiskelija-asuntotilanne näyttäytyy Tampereella aiempaa parempana, koska korkeakouluissa opiskelevien määrä on laskenut valmistuneiden suuren määrän vuoksi, kertoo asunto- ja kehityspäällikkö Auli Heinävä.

Tampereen teknillisen yliopiston opiskelijoista noin 60 prosenttia asuu opiskelija-asunnossa, Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoista 35–40 prosenttia.

Opiskelija-asuntoja on noin neljälle opiskelijalle kymmenestä. Tampereen Opiskelija-asuntosäätiöllä on 6300 asuntoa ja Pirkan Opiskelija-asunnot Oy:llä 2400 asuntoa. Nämä tahot rakentavat koko ajan lisää asuntoja opiskelijoille.

– Opiskelijat suosivat asumisessaan keskeistä sijaintia. Heitä asuu muita alueita enemmän kaupungin keskustassa, keskusta-alueen itäisellä puolella sekä Tampereen eteläisessä osassa, Heinävä kertoo.

Opiskelijoista 91 prosenttia on tyytyväisiä asumistilanteeseensa. Asumisen kohtuuhintaisuus, sijainti, asunnon riittävä kunto ja varustetaso ovat erittäin tärkeitä asunnon valinnassa. Myös oppilaitoksen läheisyys, joukkoliikenteen yhteydet ja alueen palvelut ovat tärkeitä kriteerejä asunnonhaussa.

Opiskelija-asunnoissa häätöjen syynä ovat pääsääntöisesti maksamattomat vuokrat. Häätö perutaan, kun asukas on maksanut velkansa. Opiskelijoiden sosiaalisen avun tarpeet tulevat esiin sattumalta, monesti asumisen onnistumattomuus kertoo laajemmistakin ongelmista.

– Opiskelijoiden asumista edistetään yhteistyöllä. Meillä on jo pitkään toiminut yhteistyöverkosto opiskelijajärjestöjen, TOAS:n ja POAS:n, korkeakoulujen ja Tampereen kaupungin kesken. Teemme yhdessä katsauksia asuntotilanteesta puolivuosittain, mikä esimerkiksi on opiskelijoiden tilapäisasuttamisen tarve, kertoo Heinävä.

Suunnitteilla on toteuttaa useiden toimijoiden yhteistyönä koululaisille ja opiskelijoille asumisen taitoja edistävä opastuskiertue, joka jalkautuisi opiskelupaikkoihin. Opastuskierroksen suunnittelussa ovat mukana kaupungin kehittämiskoordinaattori asumisen kehittäminen ja palvelutilaverkot -yksiköstä sekä AKU - Asunnottomuuden ennaltaehkäisyn kuntastrategiat -hanke, nuorten asumisneuvonta ja Tampereen Seudun Nuorisoasunnot ry TASNA.

Asunto- ja kehityspäällikkö
Auli Heinävä