a a

Sähköiset oire- ja hyvinvointiarviot koekäytössä

Julkaistu 22.11.2017 9.13

Yskittää, kurkkua kutittaa ja on kuumetta – mitä pitäisi tehdä? Tai pohditko, olisitko oikeutettu omaishoidon tukeen? Sähköiset oire- ja hyvinvointiarviot tarjoavat pian vastauksia ja ohjeita netissä ympäri vuorokauden.

Omat digiajan hyvinvointipalvelut (ODA)-hankkeessa kehitetään sähköisiä terveys- ja hyvinvointipalveluja valtakunnalliseen käyttöön. Tavoitteena on tuoda palvelut joustavasti kaikkien ulottuville, ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelut yhdistävät asiakkaan itse tallentamia tietoja, sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmissä olevaa tietoa ja päivittyvää tieteellistä tutkimustietoa. Näiden tietojen perusteella käyttäjät saavat suosituksia ja toimintaohjeita, jotka ovat aina henkilökohtaisia ja luotettavia.

Flunssan oirearvio jo testauksessa, valikoima laajenee nopeasti

Varsinais-Suomessa päästiin jo kesällä kokeilemaan flunssan sähköistä oirearviointia. Tampereella puolestaan testataan virtsatieinfektion ja alaselkäkivun oirearvioita. Loppuvuoden aikana saadaan koekäyttöön myös korva-, kurkku- ja olkapääkivun, polven, peräaukon seudun, päänsäryn, närästyksen, ripulin, rähmivän silmän ja yskän oirearviot.

– Päivystyksen etulinjassa asiakasneuvojat kertovat asiakkaille tulevista sähköisistä palveluista sekä avustavat heitä sähköisen oirearvion täyttämisessä. Tähän mennessä minun sekä asiakkaiden kokemukset ovat olleet vain positiivisia. Oli mukava huomata, että asiakkaat odottavat innokkaasti uusia sähköisiä palveluvaihtoehtoja, sanoo asiakasneuvoja Nelli Parviainen Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiristä.

Myös sähköiset hyvinvointiarviot ovat edenneet kokeiluvaiheeseen. Tampereella ja Lahdessa testataan sähköistä omaishoidon tuen arviota, Oulussa ja Tampereella sähköistä vammaispalveluiden kuljetustuen ja liikkumista tukevien palvelujen arviota.

Oirearviot perustuvat älykkääseen tietämyskantaan, jonka toteutuksesta vastaa Kustannus Oy Duodecim. Hyvinvointiarviot puolestaan perustuvat laissa määriteltyihin kriteereihin ja sosiaalialan yhdessä sovittuihin käytäntöihin.

Testauksen tässä vaiheessa asiakkaat tekevät oire- ja hyvinvointiarvioita yhdessä sosiaalialan ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Testausvaiheessa kerätään palautetta palvelun ymmärrettävyydestä ja toimivuudesta. Kun palvelut on todettu toimiviksi, ne liitetään osaksi Kanta-palveluja kaikkien suomalaisten käyttöön.

Testaajien kokemukset vaikuttavat lopputulokseen

Oire- ja hyvinvointiarvioita rakennetaan käyttäjälähtöisesti, ketterän kehittämisen menetelmin. Asiakkaat ja ammattilaiset testaavat palveluja käytännössä, oikeissa asiointitilanteissa. Järjestelmän suunnittelijat seuraavat, miten palvelun käyttö sujuu, ja tekevät parannuksia jatkuvasti.

Loppuvuoden aikana saadaan testaukseen myös hyvinvointisuunnitelmia, hyvinvointitarkastustuksia ja hyvinvointivalmennuksia. Lisäksi oire- ja hyvinvointiarvioiden testauksia laajennetaan.

ODA-hanke on osa hallituksen Palvelut asiakaslähtöisiksi -kärkihanketta. ODA-hankkeessa ovat mukana Espoo (isäntäkunta), Helsinki, Porvoo, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä, Turku, Hämeenlinna, Tampere, Joensuu, Kuopio, Oulu, Sodankylä, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri sekä Varsinais-Suomen sekä Keski-Suomen sairaanhoitopiirit. Valmiit palvelut ovat käytettävissä koko Suomessa.

Valtakunnallinen ODA-hanke:
Projektijohtaja