Vanhusneuvosto kirjaston kotipalvelun asiakkaiden ja bussimatkustajien asialla

Julkaistu 24.10.2017 12.59

Tampereen vanhusneuvosto on uudistunut kokoonpanoltaan kesän jälkeen. Puolet jäsenistä on uusia. Uudet jäsenet ovat innostaneet vanhusneuvostoa tekemään aloitteita. 18.10.2017 pidetyssä kokouksessaan vanhusneuvosto teki aloitteen Tampereen seudun joukkoliikenteelle.

Vanhusneuvosto ehdottaa joukkoliikenteelle bussien vaihto-oikeuden kasvattamista kahteen tuntiin. Tunti on seudullisessa liikenteessä, eritoten hitaammin liikkuville vanhuksille, liian lyhyt aika. Lisäksi kahden tunnin vaihto-oikeus parantaisi muun muassa teiskolaisten tilannetta. Teiskolaiset ikäihmiset eivät tällä hetkellä ehdi vaihtaa keskustassa esimerkiksi Hatanpään sairaalalle vievään bussiin.

Vaihto-oikeuden kasvattamisen lisäksi vanhusneuvosto uudisti ehdotuksensa siitä, että bussikortin 50 prosentin eläkeläisalennus ulotettaisiin koskemaan myös iltaa, työmatkaruuhkien jälkeistä aikaa. Nykyikäihmiset ovat aktiivisia kuluttajia, harrastajia ja kulttuurin käyttäjiä. He käyvät teattereissa ja konserteissa, joihin vanhusneuvoston mielestä on nykyään hankalampi päästä omalla autolla kun kaupunki on painottanut keskustassa joukkoliikenne- ja kevyen liikenteen liikkumista. Esimerkiksi parkkeerausmahdollisuudet ovat aikaisemmasta heikentyneet. Siksi olisi tärkeää saada eläkeläisalennus bussikorttiin myös ilta-ajaksi. Tästä hyötyisivät paitsi ikäihmiset, myös kaikenlaiset kulttuurilaitokset.

Vanhusneuvosto totesi kokouksessaan myös puheenjohtajasta, varapuheenjohtajasta ja esittelijäsihteeristä koostuvan laatujaoston lausunnon palveluliikenteen uuteen sopimuskauteen liittyen. Vanhusneuvostolle on tullut paljon toiveita palvelubussien kulkemisesta myös iltaisin ja viikonloppuisin, ja laatujaosto välitti nämä toiveet uuden sopimuksen laatimisesta vastaaville.

*

Vanhusneuvoston korviin on kantautunut myös huoli kirjaston kotipalvelun ensi vuoden resursseista nyt kun se ollaan yhdistämässä kirjastoautopalveluun. Vanhusneuvosto korostaa, että kirjaston kotipalvelu palvelee kaikkein heikoimmassa tilanteessa olevia ikäihmisiä. Sen resurssien riittämisestä myös toiminnan kehittämiseen on huolehdittava. Vanhusneuvosto aikoo seurata asiaa tarkalla silmällä.

Vanhusneuvoston puheenjohtaja
Arja Ojala