Mediataiteilija Alexander Lembken näyttely avaa oven saunaan ja syntymään

Julkaistu 12.10.2017 11.48

Saksalainen mediataiteilija, Alexander Lembke kiinnostui kymmenisen vuotta sitten saunasta sekä saunassa syntyneistä suomalaisista ja heidän tarinoistaan. Näyttelyssään Saunassa syntyneet Lembke tutkii kuvien ja videopotrettien kautta saunan merkitystä siellä syntyneille, sekä millaisia muistoja saunaan ja saunomiseen liittyy. Väinö Linnan aukiolla Vooninkisalissa 14.10.–24.11. esillä olevaan näyttelyyn mahtuu symbolisesti koko elämän kaari ja sen keskipisteenä on sauna - tila syntymän ja kuoleman välissä.

Alexander Lembke tuo näyttelyssään Saunassa syntyneet esille suurikokoisten muotokuvien ja haastatteluiden kautta suomalaisia, jotka ovat syntyneet saunassa viimeisen sadan vuoden aikana. Nämä "sauna-syntyiset" kertovat meille suhteestaan saunaan sekä siihen liittyvistä muistoista ja siitä millainen merkitys saunalla on heidän elämässään. Tunnelmantäyteiset media-installaatiot punovat hienovaraisesti yhteen suomalaisia kulttuurisia muistikuvia, jotka liikkuvat elokuvallisen dokumentoinnin ja runollisen visualisoinnin sekä syntymän ja kuoleman rajapinnoilla.

Alexander Markus Lembke syntyi vuonna 1976 Itä-Saksan Wernigerodessa. Hän aloitti mediataiteen opinnot Weimarin Bauhaus-yliopistossa vuonna 1999. Ollessaan vaihto-opiskelijana 2000-luvun puolivälissä Ruotsissa Lembke opiskeli valokuvausta Malmön korkeakoulussa. Vuodesta 2006 vuoteen 2012 saakka hän toimi sekä luennoitsijana että johti Bauhaus-yliopiston mediataiteen tiedekuntaan kuuluvaa valokuvataiteen yksikköä. Vuonna 2013 Alexander Lembke nimitettiin Hampurin muotoilukorkeakoulun professoriksi. Hän on työskennellyt koko ajan myös freelancer-valokuvaajana. Lembke viihtyy omien sanojensa mukaan parhaiten pohjoisilla leveysasteilla, kun mittari tipahtaa pakkasen puolelle. Häntä kiinnostavat eniten dokumentoiva valokuvaus sekä reportaasi- ja maisemakuvaus.

Sauna-projektinsa Alexander Lembke aloitti vuonna 2007 päämääränään tuoda esille ja kiteyttää suomalaisen saunakulttuurin monimuotoisuutta, sen vuosien saatossa kokemia muutoksia ja nykytilannetta. Lembke on vieraillut ympäri maata niin yksityisissä, yleisissä kuin urbaaneissa ja luonnon helmassa lepäävissä saunoissa. Vastikään Suomen Saunaseuran jäsenyyden saanut Lembke on työstänyt Sauna-projektiaan yli kymmenen vuoden ajan ja sen tuloksena on jo nähty useita näyttelyitä, julkaisuja ja lyhytelokuva.

Goethe-Institut Finnland toteuttaa Sauna-projektin yhteistyössä Alexander Lembken kanssa. Muita yhteistyökumppaneita tässä hankkeessa ovat Tampereen kaupungin kulttuuripalvelut, International Sauna Association, Suomen Saunaseura ry ja Tampereen Saksalainen Kulttuurikeskus.

Saunassa syntyneet
Vooninkisali, Väinö Linnan aukio, Finlayson