Neuvoloiden häkämittaus kannustaa savuttomaan raskauteen

Julkaistu 2.10.2017 8.29

Tampereen kaupungin äitiysneuvolat tarjoavat jatkossa raskaana oleville mahdollisuuden hengitysilman häkämittaukseen neuvolakäyntien yhteydessä. Mittausta tarjotaan myös isille. Tarkoituksena on havainnollistaa tupakoinnin vaikutuksia sikiöön.

Tampereen neuvoloihin hankittu laite mittaa raskaana olevan hengitysilman häkäpitoisuuden puhalluksesta. Puhalluksen jälkeen vanhempi näkee laitteesta oman häkälukemansa puhallushetkellä ja arvion myös sikiön häkälukemasta. Tulos esitetään havainnollisesti vihreä-keltainen-punainen -asteikolla.

Mahdollisuutta häkämittaukseen tarjotaan ensimmäisellä käynnillä kaikille äitiysneuvolan asiakkaille. Seurantakäynneillä häkämittaus suunnataan tupakoiville asiakkaille.

Häkämittarin käyttöä on kokeiltu keväästä alkaen neljässä äitiysneuvolassa Tampereella ja Orivedellä. Asiakkaat ja työntekijät ovat ottaneet häkämittaukset hyvin vastaan. Syyskuun aikana mittauslaitteet on saatu kaikkiin neuvoloihin Tampereella ja Orivedellä.

Mittauksen tarkoituksena on havainnollistaa vanhemmille haittoja, joita tupakointi raskausaikana sikiölle aiheuttaa. Tavoitteena on kannustaa ja tukea savuttomuuteen erityisesti raskaana olevaa äitiä, mutta myös isää. Mikäli tupakoinnin lopettaminen kokonaan ei onnistu, sen vähentämisestäkin on hyötyä sikiön hyvinvoinnille. Myös äidin altistuminen tupakansavulle (passiivinen tupakointi) on sikiölle haitallista, vaikka äiti itse ei tupakoisikaan.

Tupakoinnilla monia haitallisia vaikutuksia lapsen terveyteen

Nikotiini supistaa voimakkaasti verisuonia, jolloin istukan verenkierto häiriintyy ja sikiön hapensaanti vaikeutuu. Sikiö altistuu tupakansavun kautta hiilimonoksidille (häkä), joka osaltaan heikentää hapenkuljetusta. Tupakansavu sisältää lisäksi lukuisia muita istukan läpäiseviä haitallisia aineita, joista osa on syöpää aiheuttavia karsinogeeneja. Nikotiini kulkeutuu myös äidinmaitoon.

Raskaudenaikaisella tupakoinnilla on monia haitallisia vaikutuksia lapseen. Tupakointi lisää selkeästi muun muassa riskiä keskenmenoon, ennenaikaiseen synnytykseen, sikiön kasvuhäiriöihin sekä vauvan kätkytkuolemaan. Lisäksi tupakointi lisää lapsen alttiutta hengitystieinfektioille, allergioille ja astmalle. Se lisää myös lapsen riskiä psyykkisen kehityksen häiriöille ja oppimisvaikeuksille. Nuuskan käytön haitat ovat verrattavissa tupakanpoltosta aiheutuviin haittoihin.

Suomessa raskauden alkuvaiheessa tupakoi 15 prosenttia kaikista synnyttäjistä vuonna 2014. Osuus on pysynyt lähes ennallaan 1990-luvun puolivälistä saakka (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 15.9.2017). THL:n mukaan yhä useampi tupakoiva nainen lopettaa tupakoinnin raskauden aikana. Vaikka raskauden aikana tupakoinnin lopettavien osuus on Suomessa noussut, raskauden lopussa tupakoivien osuus (8,2 %) on Suomessa yhä Pohjoismaiden korkein.

Hoitotyön päällikkö
Leena Vekara