Yhteisiin keittiöihin mahtuu vielä vapaaehtoisia

Julkaistu 22.9.2017 9.19

Oletko kiinnostunut ruoanlaitosta, yhdessäolosta ja vapaaehtoistyöstä? Tampereelle on perustettu kolme kaikille avointa Yhteistä keittiötä, joissa kokataan yhdessä ja samalla tutustutaan uusiin ihmisiin. Ruoanlaittohetken kruunaa ruokailu yhteisessä pöydässä.

Yhteisiin keittiöihin etsitään vapaaehtoisia, jotka auttavat ruoan valmistuksessa ja pitävät mukavaa tunnelmaa yllä. Vapaaehtoiset saavat perehdytyksen tehtäväänsä Marttojen järjestämällä ruokakurssilla. Vapaaehtoisten ensimmäinen ryhmä on jo aloittanut koulutuksen, mutta toiseen, lokakuun alussa alkavaan ryhmään mahtuu vielä mukaan.

Yhteisen keittiön vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua soittamalla Marttojen toimistoon numeroon 050 370 2139 (ma–ke) keskiviikkoon 27.9.2017 mennessä.

Tampereen yhteiset keittiöt ovat Peipontuvan korttelikerhossa Peltolammilla, Pispan palvelukeskuksessa Hyhkyssä ja Koilliskeskuksessa Linnainmaalla. Vapaaehtoiset voisivat mahdollisesti myös auttaa ruoanlaitossa ikäihmisen tai vaikka yksinhuoltajan kotona.

Yhteisessä keittiössä valmistettavat ruoat ovat terveellisiä ja edullisia perusruokia, joita voi helposti tehdä kotonakin. Vaikka ruoka on tärkeää, pääpaino yhteisessä keittiössä on mukavassa yhdessä olossa. Yhteiseen keittiöön on kuka tahansa tervetullut.

Yhteinen keittiö -hanke toteuttaa hallituksen Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta -kärkihanketta.

Tampere on yksi viidestä Yhteinen keittiö -hankkeen pilottikunnista. Tampereen lisäksi Yhteistä keittiötä kokeillaan Seinäjoella, Lahdessa, Porvoossa ja Vihdissä. Kirkon koordinoimassa hankkeessa on Tampereella mukana kaupungin lisäksi paikallisina tahoina Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopistollinen sairaala sekä valtakunnallisia toimijoita kuten Marttaliitto, Helsingin Diakonissalaitos ja Maa- ja kotitalousnaiset.

Piirroskuva: Hallituksen kärkihankelogo
Pirkanmaan Martat