Hae
a a

Tampereen pyöräilyteoiksi saatiin lähes 300 toivetta

Julkaistu 14.9.2017 13.33

100 Pyöräilytekoa satavuotiaalle Suomelle - kampanja innoitti tamperelaisia antamaan lähes 300 ideaa pyöräilyn houkuttelevuuden parantamiseksi Tampereella. Parannusehdotukset koskivat pyörätieverkoston parantamista, reunakiviä, liikennevaloja, kunnossapitoa ja pyöräpysäköintiä. Vastaaja sai antaa nettikartalle kolme ideaa. Kysely oli avoinna toukokuussa.

Kuva: Pyöräilyviikon työmatkalaisten aamupala Laikunlavalla

Eniten palautteita ja toiveita saatiin pyöräväylästöstä. Kaupunkiin, erityisesti keskustaan, toivottiin lisää eroteltuja kävely- ja pyöräteitä, uusia pyöräteitä sekä jatkuvuutta pyöräväylästöön. Väylätoiveet käydään läpi. Osa toiveista on jo toteutumassa tulevissa väylähankkeissa. Esimerkiksi Hämeenkadun katusuunnitelmassa on yksisuuntaiset pyörätiet kadun molemmille puolin. Myös Rongankadulle rakennetaan lähivuosina korkeatasoinen pyörätie kadun keskelle. Laadukas pyöräväylä Hervantaan on valtuustokauden tärkein pyöräilyinvestointi pormestariohjelmassa.

Helpoimmin toteutettavat ja nopeaa reagointia vaativat ehdotukset otettiin käsittelyyn pikaisesti. Palautteet viallisista liikennemerkeistä tai kuopista lähetettiin kunnossapitäjien tietoon saman tien. Palautetta pyöräteiden päällysteiden kunnosta tuli varsin paljon eri puolilla Tamperetta. Kaikki kunnossapitoa koskevat palautteet on toimitettu alueurakoitsijoille. Asfaltointia vaativat väylät sovitetaan asfaltointiohjelmaan.

Ajoa haittaavista reunakivistä annettiin palautetta eniten keskustasta. Esimerkiksi Hämeenpuiston suojateiden reunakivistä toivottiin vieläkin esteettömämpiä. Reunakivikohdat käydään tarkastamassa paikan päälle, ja kivet madalletaan tarvittaessa syksyn aikana. Uudet väylät Tampereella rakennetaan yhdyskuntalautakunnan hyväksymien reunakiviohjeiden mukaisesti.

Lisää runkolukittavia pyörätelineitä kaivattiin eniten keskustan alueelle. Myös kunnollinen pyöräparkki sisätiloihin juna-aseman lähettyville oli toivelistalla. Uusia pyörätelineitä asennetaan tänä vuonna Kauppakadulle (Aleksis Kiven liittymään), Koskipuistoon, Kuninkaankadulle (Hallituskadun liittymään), Puutarhakadulle (Näsilinnankadun liittymään), Näsilinnankadulle (Tuomiokirkonkadun liittymään), Tuomiokirkonkadun kävelykadulle, Pellavatehtaankadulle (Verkatehtaankadun liittymään) ja Laukontorille.

Useat vastaajat toivoivat liikennevaloihin pyöräilyä helpottavia muutoksia kuten vihreää aaltoa pyöräilijöille ja painonappivalojen vaihtamista liikkujan tunnistaviksi valoiksi. Liikennevalotoiveet välitettiin liikennevalosuunnittelijoiden tietoon.

Käytä kunnossapidon palautejärjestelmää, kun annat palautetta pyöräteistä

Yleisten alueiden, myös pyöräteiden, kunnossapidosta voi antaa helpoiten palautetta kunnossapidon karttapohjaiseen palautejärjestelmään. Palautteen voi merkitä kartalle. Alueurakoitsijat tarkastavat tulleet palautteet päivittäin ja kirjaavat järjestelmään, kun asia on käsitelty.

Erikoissuunnittelija
Jarno Hietanen