Alueellinen jätehuoltolautakunta aloitti toimintansa ja hyväksyi budjetin

Julkaistu 13.9.2017 19.16

Alueellinen jätehuoltolauta kokoontui ensimmäiseen kokoukseensa 13.9.2017 ja hyväksyi talousarvion vuodelle 2018. Aiempi luottamuselin oli Tampereen yhdyskuntalautakunnan alueellinen jätehuoltojaosto. Jätehuoltolautakunta muun muassa hyväksyy jätehuoltomääräykset, jätetaksan ja päättää jätteen kuljetuksen ja käsittelyn periaatteista. Se myös päättää jätehuoltomääräyksistä poikkeamisista.

Jätehuoltolautakunnan toimialue kattaa 17 kuntaa: Hämeenkyrön, Ikaalisten, Juupajoen, Kangasalan, Lempäälän, Mänttä-Vilppulan, Nokian, Oriveden, Parkanon, Pirkkalan, Pälkäneen, Ruoveden, Sastamalan (entisen Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampereen, Vesilahden, Virtain ja Ylöjärven kunnat. Jätehuoltopalvelut toimialueella tuottaa Pirkanmaan Jätehuolto Oy.

Painopiste sako- ja umpikaivolietteen jätehuollon kehittämisessä

Jätehuoltoviranomaisen vuoden 2018 talousarvio on 345 000 €. Jätehuoltoviranomaisen kustannukset rahoitetaan jätelain mukaisesti osana jätemaksua, joka peritään jätehuollon asiakkailta.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan painopisteet vuonna 2018 ovat sako- ja umpikaivolietteen jätehuollon kehittäminen ja seuranta sekä jätehuoltoviranomaisen sähköisen asioinnin kehittäminen. Hakemukset ja ilmoitukset pyritään käsittelemään vähintään neljässä kuukaudessa. Jätelain ja jätehuoltomääräysten noudattamisen seurannassa painopiste on sako- ja umpikaivolietteiden tyhjennyksissä. Lisäksi jatketaan sako- ja umpikaivolietteiden käsittelymaksujen yhtenäistämistä koko toimialueella paikallisten vesilaitosten tilanteet huomioiden.

Toimialueen kunnat ovat siirtyneet kunnan järjestämään lietteenkuljetukseen 1.1.2017 alkaen Nokian kaupunkia lukuun ottamatta. Juupajoen kunta siirtyi kunnan järjestämään lietteenkuljetukseen jo 2012. Muutoksen takia lietteen jätehuoltoon ja seurantaan liittyvät tehtävät lisääntyvät jätehuoltolautakunnassa.

Alueellisen jätehuoltolautakunnan luottamushenkilöt

Alueellisen jätehuoltolautakunnan puheenjohtaja on apulaispormestari Aleksi Jäntti (Tampere, kok.). Muut jäsenet ovat Sinikka Lampinen (Tampere, kok.), Veikko Lindberg (Tampere, kok), Tero Mattila (Tampere, SDP) Katja Kinnunen (Tampere, SDP), Miisa Karjalainen (Tampere, vihr.) Ahmed Zafar (Tampere, vas.), Esa Alanne (Nokia, SDP), Ari Perämaa (Vesilahti, ps) ja Leea Lundell (Mänttä-Vilppula, vihr.).

Tampereen varajäsenet ovat Jussi Kuortti (kok.), Elisa Aattela (kok.), Roope Olli (kok.), Pekka Leppänen (SDP), Aila Dundar-Järvinen (SDP), Raine Kallio (vihr.) ja Virva-Mari Rask (vas.). Nokian varajäsen on Tuija Sarjanen (SDP), Vesilahden Martti Koivisto (ps) ja Mänttä-Vilppulan Timo Hakala (vihr.).

Tampereen kaupunginhallituksen edustaja on Ari Wigelius (SDP).

Vs. jätehuoltoinsinööri
Hannele Tiitto