Elämän puu osaksi hoidon suunnittelua – miniseminaari Tampereella 26.9.

Julkaistu 8.9.2017 14.13

Tampereella on jo reilun vuoden ajan käytetty kotihoidossa ja asumispalveluissa hoidon suunnittelun apuna Elämän puu -mallia, joka tekee asiakkaan toiveet ja mieltymykset näkyviksi. Muissakin kunnissa paljon kiinnostusta herättäneestä Elämän puusta järjestetään nyt pirkanmaalaiselle hoitohenkilöstölle miniseminaari.

Piirros: Osa elämämän puu -julisteesta

Seminaari pidetään tiistaina 26.9. klo 12.00–14.30 Sampolan juhlasalissa (Sammonkatu 2, Tampere). Tilaisuutta on mahdollista katsoa myös verkossa suorana lähetyksenä. Ulkoinen linkkiSeuraa lähetystä Kirjaudu palveluun omalla tai keksityllä nimellä.

Seminaari on maksuton eikä sinne tarvitse ilmoittautua etukäteen. Seminaari on suunnattu erityisesti pirkanmaalaiselle hoitohenkilöstölle, joka työskentelee esimerkiksi kotihoidossa, asumispalveluissa, kuntouksessa ja sairaaloissa.

Seminaarissa muun muassa kerrotaan, mistä Elämän puu syntyi ja miten se toimii eri palveluissa, miten tiedon olisi mahdollista liikkua asiakkaan mukana palvelusta toiseen siirryttäessä ja miten sitä hyödynnetään asiakasohjauksessa. Lisäksi pohditaan, kuinka toiveista edetään käytännön toteutukseen sekä miten Elämän puu liittyy työyhteisön arvoihin.

Elämän puu -miniseminaarin järjestävät Tampereen kaupungin ikäihmisten virkistysrahasto sekä Tampereen seudun työväenopisto.

Elämän puu -mallissa paperiseen julisteeseen kirjataan yhdessä asiakkaan ja omaisten kanssa haaveet ja toiveet, tärkeät asiat elämän varrelta, mieltymykset sekä seikat, joista asiakas ei pidä. Kun toiveet ja tarpeet on tehty näkyviksi, on hoitohenkilökunnan helpompi ymmärtää, minkälaista elämää asiakas haluaa elää sekä mahdollistaa toiveiden toteutumista ja ohjata asiakasta häntä kiinnostavien asioiden pariin.

Tampereella Elämän puu pyritään liittämään osaksi asiakkaan terveystietoja, jolloin se kulkisi asiakkaan mukana myös hoitopaikan vaihtuessa. Tietojärjestelmiin on tarkoitus viedä puun kuva sekä kirjata tärkeät tiedot sanallisesti palvelu- ja hoitosuunnitelmaan.

Tiedotetta muokattu 22.9.2017: Lisätty linkki suoraan lähetykseen.
16.10.2017: Poistettu maininta tallenteesta.

Museolehtori
Mari Jalkanen