Hae
a a

Yhteisiin keittiöihin etsitään vapaaehtoisia

Julkaistu 29.8.2017 13.20

Oletko kiinnostunut ruoanlaitosta, yhdessäolosta ja vapaaehtoistyöstä? Tampereelle on perustettu kolme kaikille avointa yhteistä keittiötä, joissa kokataan yhdessä ja samalla tutustutaan uusiin ihmisiin. Ruoanlaittohetken kruunaa ruokailu yhteisessä pöydässä. Keittiöihin etsitään nyt vapaaehtoisia, jotka auttavat ruoan valmistuksessa ja pitävät mukavaa tunnelmaa yllä.

Tampereen yhteiset keittiöt ovat Peipontuvan korttelikerhossa Peltolammilla, Pispan palvelukeskuksessa Hyhkyssä ja Koilliskeskuksessa Linnainmaalla. Vapaaehtoiset voisivat mahdollisesti myös auttaa ruoanlaitossa ikäihmisen tai vaikka yksinhuoltajan kotona.

Vapaaehtoiset saavat perehdytyksen tehtäväänsä Marttojen järjestämällä ruokakurssilla. Syksyllä järjestetään kaksi kurssia, joista ensimmäinen alkaa 4.9.2017. Kurssilaiset kokoontuvat neljä kertaa Marttojen tiloissa Tampellassa.

Yhteisen keittiön vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua soittamalla Marttojen toimistoon numeroon 050 370 2139 (ma–ke).

Yhteisessä keittiössä valmistettavat ruoat ovat terveellisiä ja edullisia perusruokia, joita voi helposti tehdä kotonakin. Vaikka ruoka on tärkeää, pääpaino yhteisessä keittiössä on mukavassa yhdessä olossa. Yhteiseen keittiöön on kuka tahansa tervetullut.

Yhteinen keittiö -hanke toteuttaa hallituksen Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta -kärkihanketta.

Tampere on yksi viidestä Yhteinen keittiö -hankkeen pilottikunnista. Tampereen lisäksi Yhteistä keittiötä kokeillaan Seinäjoella, Lahdessa, Porvoossa ja Vihdissä. Kirkon koordinoimassa hankkeessa on Tampereella mukana kaupungin lisäksi paikallisina tahoina Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopistollinen sairaala sekä valtakunnallisia toimijoita kuten Marttaliitto, Helsingin Diakonissalaitos ja Maa- ja kotitalousnaiset.

Piirroskuva: Hallituksen kärkihankelogo

Pirkanmaan Martat