Yhteinen keittiö – uusi toimintakulttuuri edistämään hyvää elämää

Julkaistu 25.8.2017 14.40

Yhteinen keittiö on kaikille tarkoitettu tila, joka vahvistaa osallisuutta ja ehkäisee yksinäisyyttä. Matalalla kynnyksellä tarjotaan kaikille mahdollisuutta yhdessä toimimiseen ja mielekkääseen tekemiseen. Yhteisen keittiön tarkoituksena on luoda uusi toimintakulttuuri, joka perustuu useiden toimijoiden yhdessä tekemiseen.

Tampere on yksi Yhteinen keittiö -hankkeen viidestä pilotista. Tampereen lisäksi yhteistä keittiötä kokeillaan Seinäjoella, Lahdessa, Porvoossa ja Vihdissä. Kaksivuotisen hankkeen tavoitteena on hyvien käytäntöjen levittäminen ja juurruttaminen vähintään 36 paikkakunnalle 18 maakunnassa. Tampereen pilottikeittiöt ovat Peipontuvan korttelikerho Peltolammilla, Pispan palvelukeskus Hyhkyssä ja Koilliskeskus Linnainmaalla.

Yhteinen terveellisen ruoan suunnitteleminen ja valmistaminen sekä yhteinen ateriointi voivat olla osa yhteisen keittiön toteutusta pääpainon ollessa yhteisöllisessä kohtaamisessa. Hankkeen tavoitteena on myös lisätä terveitä elintapoja, arjessa selviytymistä sekä vähentää ruokahävikkiä.

Yhteinen keittiö -hanke toteuttaa hallituksen Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta -kärkihanketta. Kirkon koordinoimassa hankkeessa on Tampereella mukana kaupungin lisäksi paikallisina tahoina Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopistollinen sairaala sekä valtakunnallisia toimijoita kuten Marttaliitto, Helsingin Diakonissalaitos ja Maa- ja kotitalousnaiset.

Piirroskuva: Hallituksen kärkihankelogo

Tampereen kaupunki:

Projektipäällikkö
Marjut Lindell

Projektikoordinaattori
Marjo-Riitta Rikala

Tampereen ammattikorkeakoulu:

Mirva Kolonen

Valtakunnallinen hanke (Kirkkohallitus):

Projektipäällikkö
Jaana Alasentie

Tiedotetta muokattu 10.11.2017: Poistettu vapaaehtoishakua koskeva teksti, koska haku on jo päättynyt.

Logo: Tampereen ammattikorkeakoulun logo
Logo: Tampereen kaupungin tunnus