Hae
Valikko
a a

Pyöräilijöille vihreää valoa tarjoavalle mobiilisovellukselle haetaan testaajia

Julkaistu 24.8.2017 9.59

Tampere on ottamassa käyttöön mobiilisovelluksen, joka pyytää pyöräilijälle automaattisesti ja ennakoiden vihreän valon liikennevaloissa. Nyt haetaan pyöräilijöitä osallistumaan CrossCycle-sovelluksen testaukseen. Sovelluksen toimintaa testataan pyöräteillä 17 risteyksessä.

Pyöräilijöitä Hämeenpuistossa

Mobiilisovellus lähettää automaattisesti liikennevaloille pyynnön vihreästä valosta pyöräilijän lähestyessä liikennevaloristeystä. Kun pyyntö lähetetään ennakoiden, voi pyöräilijä päästä liikennevaloista läpi pysähtymättä. Jos pyöräilijä kuitenkin joutuu pysähtymään punaisiin valoihin, on valoissa vietetty aika lyhyempi kuin normaalisti.

Toiveena on saada sovellukselle mahdollisimman paljon testaajia. Sovelluksen toimintaa testataan tällä hetkellä 17 risteyksessä. Risteykset sijaitsevat Hatanpään valtatiellä ja Nuolialantiellä, ja muutama risteys on Hämeenpuiston ympäristössä ja yksi Kalevan puistotien ja Ilmarinkadun risteyksessä.

Sovellus kytketään aktiiviseksi yhdellä painikkeella. Tämän jälkeen laitteen näyttö voidaan sammuttaa ja laite asettaa esimerkiksi taskuun. Kun sovellus lähettää onnistuneen pyynnön liikennevaloille, se ilmoittaa tästä äänimerkillä.

Kun matka on saatu päätökseen, se kuitataan sovelluksessa jälleen yhdellä painalluksella. Tämän jälkeen sovellus kertoo käyttäjälle mm. matkan keston, pituuden ja keskinopeuden sekä lähetettyjen pyyntöjen lukumäärän.

Sovelluksen on kehittänyt Dynniq Finland yhteistyössä Tampereen kaupungin kanssa. Tavoitteena on tehdä pyöräilystä entistä joustavampaa vähentämällä ylimääräisiä pysähdyksiä liikennevaloissa.

lmoittaudu testaajaksi

Sovellus vaatii toimiakseen Android-laitteen ja Google Play-sovelluskaupan tunnukset. Lähetä sähköpostilla viesti osoitteeseen [email protected] ja ilmoita viestissä sovelluskaupassa käyttämäsi sähköpostiosoite, jolle haluat sovelluksen käytettäväksi. Saat paluuviestinä noin kahden arkipäivän kuluessa linkin, jonka avulla voit rekisteröidä itsesi beta-testaajaksi ja ladata sovelluksen laitteellesi. Linkki toimii vain antamallasi sähköpostisoitteella. Kirjoita sähköpostin otsikoksi “CC tunnukset ja oma nimesi". Parhaan muutos- ja/tai kehitysidean antanut testaaja palkitaan älypuhelimella.

Testauksessa mukana oleva risteykset

1. Hatanpään valtatie – Suvantokatu