Ulkomaille lähtiessä kannattaa tarkistaa oma rokotesuoja

Julkaistu 8.8.2017 15.34

Ulkomaille matkustaessa on hyvä varmistaa, että rokotukset ovat kunnossa. Lapsena saadut rokotteet on merkitty neuvolakorttiin. Kouluikäisenä ja armeijassa rokotteet merkitään rokotuskorttiin.

Jos pahvinen rokotuskortti on mennyt hukkaan, voi rokotustietoja kysyä paikasta, jossa rokotuksia on annettu, esimerkiksi terveysasemalta, työterveydestä tai opiskelijaterveydenhuollosta.

Tulevaisuudessa uusia rokotustietoja pystyy katsomaan myös Omakanta.fi-palvelusta.

Rokotusohjelman rokotukset ovat maksuttomia niin lapsille kuin aikuisillekin.

Alle kouluikäiset lapset saavat ikäkausiin liittyvät rokotukset lastenneuvoloissa. Kouluikäiset rokotetaan kouluterveydenhoitajan vastaanotolla.

Aikuisille rokotusohjelman rokotuksiin kuuluvaa jäykkäkouristus- ja kurkkumätärokotetta ja sen tehostetta annetaan terveysasemilla, työterveydessä, opiskelijaterveydenhuollossa, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) ja aikuisneuvoloissa.

Muita perusrokotuksia (polio, MPR) pistetään aikuisille tartuntatautien valvonnan toimipisteessä. Tuhkarokkoa vastaan rokotetaan rokotusohjelmaan kuuluvalla MPR-rokotteella, joka suojaa myös sikotaudilta ja vihurirokolta.

Esimerkiksi Italiaan matkustajia Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL muistuttaa rokotesuojan tarkistamisesta maassa olevan tuhkarokkoepidemian vuoksi, ja muuallakin Euroopassa ja maailmalla on tuhkarokkoa liikkeellä. Rokotettukin voi sairastua tuhkarokkoon voimakkaan altistuksen seurauksena, mutta taudinkuva on silloin tavallista lievempi ja eteenpäin tarttuminen epätodennäköistä. Jos epäilee sairastuneensa tuhkarokkoon, kannattaa terveydenhuoltoon ottaa yhteyttä puhelimitse, sillä päivystyksessä jonottaessa tauti saattaa tarttua muihin asiakkaisiin.

Tartuntatautien valvonnan toimipisteessä annetaan myös matkailuun liittyviä rokotuksia tamperelaisille ja orivesiläisille. Nämä rokotteet ovat maksullisia. Lisäksi toimipisteestä saa matkailijoiden terveysneuvontaa. Rokotuksiin ja matkailijoiden terveysneuvontaan on varattava aika etukäteen joko puhelimitse soittoaikoina tai käymällä toimipisteessä Sarviksella sen aukioloaikoina.

Erityisrokotukset ja tartuntatautien valvonta
avoinna ma - to klo 8.30 - 15.30 ja pe klo 9 - 13

Ajanvaraus ja neuvonta:
03 565 70150, ma - ke klo 8.15 - 10 ja klo 13 - 14.30, to - pe klo 12.30 - 14

Terveyspalvelujen neuvonta
03 10023, joka päivä klo 7 - 22

Tiedotetta muokattu 31.8.2017: Poistettu rokotustietojen puhelimitse pyytämistä koskeva kohta.

Epidemiologi, tartuntatautilääkäri
Sirpa Räsänen