Hervannan Insinöörinkatu osittain yksisuuntaiseksi ja osalla kadusta läpiajokielto – bussit kiertävät Hervannan valtaväylän kautta

Julkaistu 30.6.2017 11.00

Raitiotien rakentaminen etenee Insinöörinkadulla uusilla liikennejärjestelyillä viikosta 27 alkaen. Insinöörinkadulla tehdään kadun levitystä, rakennetaan vesihuoltoa sekä asennetaan ratakiskoja.

Liikenteenohjausmuutoksia Teekkarinkatu–Atomipolku-välille

Teekkarinkadun länsipuolen poikki rakennetaan vesihuoltolinjaa viikosta 27 alkaen. Tämän vuoksi Teekkarinkadun ja Insinöörinkadun liittymäalueella tehdään pieniä liikenteenohjausmuutoksia. Töiden ajan jalankulku- ja pyöräilyreitti kulkee pääasiassa Insinöörinkadun itäpuolella, Hervannan valtaväylän puolella. Autoliikenteeseen liikenteenohjausmuutokset vaikuttavat vain vähän.

Työt etenevät Insinöörinkadun ja Teekkarinkadun liittymäalueella vaiheittain ja niiden arvioitu kesto on elokuun loppuun.

Viikolla 27 aloitetaan myös Insinöörinkadun eteläpäässä, Teekkarinkadulta Atomipolun suuntaan, kadun rakentamistyöt raitiotietä varten. Töitä tehdään Teekkarinkadun ja Arkkitehdinkadun välillä marraskuuhun saakka. Töiden aikana osa Insinöörinkadusta on työalue kerrallaan suljettu eikä siitä ole läpiajomahdollisuutta. Tonteille ja kiinteistöille pääsy varmistetaan erityisjärjestelyin. Jalankulkijat ja pyöräilijät voivat töiden aikana kulkea työmaan ohi lähes normaaleja reittejä pienin muutoksin.

Insinöörinkadun pohjoispää osittain yksisuuntaiseksi

Rakennustöiden tilantarpeen vuoksi Insinöörinkatu muuttuu viikolla 28 yksisuuntaiseksi Orivedenkadun ja Kanjoninkadun välillä siten, että Orivedenkadulta voi ajaa Kanjoninkadun suuntaan. Insinöörinkadun yksisuuntaisuus on voimassa kahdesta kolmeen kuukautta. Pohjoisesta Hervannan suuntaan liikenne ohjataan Hervannan valtaväylää pitkin. Insinöörinkadun ja Kanjoninkadun liittymäalueella sijaitsevaa suojatietä siirretään hieman etelämmäs. Hervannan valtaväylältä Insinöörinkadulle johtava ramppi avataan tässä vaiheessa jälleen autoilijoiden käyttöön.

Bussilinjat 3 ja 5 ovat 3.7. alkaen ajaneet osan reitistään Hervannan valtaväylää pitkin Hervantaan. Pohjoisen suunnasta tulevat bussit kulkevat Insinöörinkadun osuuden Kanjoninkatu-Orivedenkatu Hervannan valtaväylällä. Insinöörinkadulta bussipysäkki "Insinöörinkatu 3520" on siirretty tilapäiselle pysäkille Opiskelijankadulle lähelle Insinöörinkadun liittymää. Pysäkki "Kanjoninkatu 3718" on siirtynyt Hervannan valtaväylällä sijaitsevalle nykyiselle pysäkille.

Kuva Insinöörinkadun yksisuuntaisuuden järjestelyistä Raitiotieallianssin verkkosivuilla.

Lisätietoja:

Hervannan alueen lohkoinsinööri