Löytöretki-näyttely Haiharan taidekeskuksen Tallissa

Julkaistu 8.6.2017 11.17

Pirkka-Hämeen Kuvataiteilijoiden kesänäyttely on esillä Haiharan taidekeskuksen Talli-rakennuksessa 10.6.–2.7.2017. Näyttely ja juuri nyt kesään puhjennut kartanomiljöö ovat yhdessä löytöretki, joka kannattaa tehdä!

Näyttelyn teemana on LÖYTÖRETKI. Teema on monimerkityksellinen. Jo taideteoksen syntyprosessi on usein sukellus tuntemattomaan. Retki, jossa joskus tuskaistenkin vaiheiden jälkeen lopulta saa kokea löytämisen riemun ja hämmästyksen. Ponnistelut palkitaan, useimmiten taiteilija on joko saavuttanut tavoitteensa, taikka löytänyt jotain aivan muuta.

Näyttelyn teoksista välittyy etsiminen ja löytäminen, seikkailun eksotiikka ja toisaalta myös ihan tavallisista asioista löydetty ilo ja elämys. Jotkut ovat heittäytyneet rohkeasti uusiin kokeiluihin, toiset ovat pysytelleet konkreettisissa, esittävissä teemoissa ja perinteisissä tekniikoissa.

Näyttelyssä on maalauksia, kollaaseja, grafiikkaa ja veistoksia. Ison yhteishäyttelyn kokoaminen on aina jännittävä haaste, omanlaisensa löytöretki sekin. Juryttäjän sinnikkään työn tuloksena hyvin erilaisista teoksista hahmottuu lopulta kokonaisuus, jossa 36:n taiteilijan 70 teosta on löytänyt vierelleen sopivan kumppanin. Näyttelyyn tarjottiin yhteensä 99 teosta.

Näyttelyn juryttäjänä toimii kuvataiteilija Tuija Suutari. Juryttäjä kiitteli näyttelyyn tarjottujen teosten moninaisuutta. Pirkka-Hämeen Kuvataiteilijat eivät ole samasta muotista.

Pirkka-Hämeen Kuvataiteilijat ry perustettiin vuonna 1953. Järjestöön kuuluu taiteilijoita ympäri Pirkanmaata, mutta valtaosa jäsenistöstä on tamperelaisia. Yhdistys järjestää vuosittain 1–2 jurytettyä näyttelyä jäsenistölleen. Viiden vuoden välein on järjestetty Pirkanmaan Kuva, joka on ollut Pirkanmaalaisille taiteilijoille avoin jurytetty näyttely. Siihen on voinut tarjota teoksiaan muutkin, kuin yhdistyksen jäsenet.

Näyttely avoinna:

10.6.–2.7.2017

Klo 12–18

Suljettu juhannuksena

Kulttuuriohjaaja
Katri Mononen
puhelin +358408062307

Haiharan taidekeskus
Haiharan kartano, Kaukajärvi

Bussi nro. 10 päätepysäkki

Haiharan taidekeskuksessa järjestetään tapahtumia ympäri vuoden. Kesäisin alueella toimii taide- ja käsityömyymälä, kahvila sekä kesäteatteri. Kartanorakennus on vuokrattavissa tilaisuuksiin muulloin paitsi touko-, heinä- ja elokuussa, jolloin kartanossa järjestetään taidenäyttelyitä.

• Esteetön pysäköinti: Kartanolla on oma parkkialue. Parkkipaikkoja on myös Haiharankadun päässä, ennen kartanoaluetta, kadun oikealla puolella. Parkkipaikalla ei ole erillisiä inva-pysäköintipaikkoja.
  • Luiska: Päärakennuksen pääsisäänkäyntiin asennetaan pyynnöstä siirrettävä luiska. Avustaja tarvitaan. Luiskaa voi tiedustella etukäteen vahtimestarilta numerosta puh. 050 351 6441. Tallirakennukseen on esteetön pääsy alakertaan (avustaja tarvitaan) mutta ei yläkertaan. Kahvioon ja Runebergin mökkiin ei ole esteetöntä sisäänkäyntiä.
  • Wc: Miehille ja naisille Tallissa sekä päärakennuksessa. Ei erillistä esteetöntä wc:tä.
  • Avustavat koirat: Opas-, avustaja- ja kuulokoirat ovat tervetulleita tiloihin.