Rakennushankkeet vaikuttavat liikenteeseen keskusta-alueella

Julkaistu 30.5.2017 11.29

Tampereen keskustassa ja sen läheisyydessä on seuraavien vuosien aikana käynnissä samanaikaisesti useita mittavia kaupunkikehitys- ja liikennehankkeita, jotka vaikuttavat liikenteeseen. Näitä hankkeita ovat raitiotien rakentamisen lisäksi muun muassa Ranta-Tampellan rakentaminen, Rasti-korttelin rakentaminen ja Ratinan kauppakeskus.

Idän suunnasta keskustan länsipuolelle pyrkivälle liikenteelle suositellaan ajoreittinä edelleen Rantatunnelia. Ruuhka-aikaan Rantatunneli on sujuvampi yhteys keskustan länsipuolelle kuin saapuminen Satakunnankadun kautta.

Sammonkadulla, Kalevan puistotiellä, Teiskontiellä ja Itsenäisyydenkadulla raitiotien työmaajärjestelyt hidastavat liikennettä. Vaihtoehtoiset ajoreitit Sammonvaltatien ja Hervannan suunnilta muun muassa Tullin alueelle ovat Kalevantie ja Sarvijaakonkatu - Takojankatu-yhteydet.

Hämeenkadun länsipää suljetaan henkilöautoliikenteeltä lännestä itään välillä Näsilinnankatu - Hämeenpuisto kesäkuun alussa. Kyseisellä välillä sallitaan linja-autoliikenne ja huoltoliikenne molempiin suuntiin rakentamisen aikana. Hämeenkadun itäpäässä välillä Rautatienkatu - Hatanpään valtatie sallitaan kesäkuun alusta vain joukkoliikenne ja huoltoliikenne.

Ratapihankadulla tilapäisjärjestelyjä

Ratapihankadun puuttuvien osien rakentaminen edellyttää kaavamuutoksien hyväksymistä, ja kadun lopullinen linjaus pystytään toteuttamaan vasta lähivuosina. Väliaikainen ajoyhteys Ratapihankadun ja Väinölänkadun risteyksestä Rongan alikulun ja Vellamonkadun risteykseen päällystetään ja otetaan liikenteelle kesäkuussa. Myös Vellamonkadun ja Peltokadun liittymäjärjestelyjä parannetaan. Peltokadun länsipuolelle on tulossa väliaikainen pysäköintialue. Pysäköintialueen järjestelyt toteuttaa Finnpark.

Naistenlahden eritasoliittymän rakenteilla olevat rampit valmistuvat elo-syyskuussa, jonka jälkeen Rantatunnelin ja Ratapihankadun käyttö helpottuvat keskustan itäpuolella.

Viinikan liittymäalueella rakennustyöt jatkuvat kevyen liikenteen alikulkukäytävän rakentamisella. Tämä aiheuttaa muutoksia jalankulun ja pyöräilyn reitteihin Viinikankadulla ratasillan läheisyydessä.

Kesän 2017 työnaikaisista liikennejärjestelyistä on laadittu karttaesitys, jossa on esitetty mm. suositellut reitit, ruuhka-aikoina vältettäväksi suositellut katuosuudet, työmaajärjestelyjen hidastamat katuosuudet sekä henkilöautoliikenteeltä katkaistut katuosuudet. Lisäksi kartassa on esitetty suositellut ajoyhteydet pysäköintilaitoksiin.

Tampereen kaupunki kerää jatkuvasti ajantasaista tietoa katuverkon liikennemääristä ja liikennetilanteesta. Tietojen perusteella tehdään tarvittaessa muutoksia mm liikennevalojen ajoituksiin ja suositeltaviin ajoreitteihin.

Liikennetilanteesta ja siinä tapahtuvista muutoksista tiedotetaan sivustolla www.tampereenliikenne.fi.

Pysäköinnin avuksi verkkokartta

Kaupungin verkkosivuilta löytyy nyt myös uusi henkilöautojen pysäköintipaikan etsintää helpottava verkkokartta. Kartalla voi tarkistaa keskustan pysäköintilaitosten – ja alueiden sijainnit sekä suunnitella reittinsä pysäköintilaitokseen jo ennalta.

Tampereen keskustan alueella on tarjolla yli 12 000 pysäköintipaikkaa keskustassa asioiville: 7 200 autopaikkaa eri puolilla keskustaa sijaitsevissa pysäköintilaitoksissa, 2 200 autopaikkaa maantason pysäköintialueilla sekä 2 700 kadunvarsipaikkaa (maksuvyöhykkeet I-III).

Kartta löytyy liikennesovelluksen sivuilta sekä pysäköinnin verkkosivulta tampere.fi/pysakointi

Liitteenä kartta työnaikaisten liikennejärjestelyjen vaikutuksia ja suositeltuja reittejä saavuttaessa keskustaan.

Tampereen kaupunki/
Suunnittelupäällikkö