Siirry sisältöön Siirry suoraan hakuun

Tammerkoski saa uuden valaistuksen

Julkaistu 19.4.2017 10.58

Tammerkosken valaistuksen uudistustyöt ovat alkaneet välillä Patosilta–Vuolteensilta. Ensimmäinen osa valaistusurakasta valmistuu syksyllä, ja kosken pohjoispää saa valaistuksen ensi- ja seuraavan vuoden aikana.
– Vihdoinkin! Ja tulossa on maailmanluokan valot. Valaistussuunnitelma on tehty niin, että valot korostavat hienoa kansallismaisemaamme. Itse valot eivät siis ole esittävässä roolissa: ne eivät vilku, eikä niissä ole värejä, kertoo projektipäällikkö Markus Joonas.

Kuva: Tammerkoski ja Hämeensilta

Värejä on kuitenkin mahdollista käyttää Patosillan putouksessa samoin kuin voimalarakennuksessa. Korostettavia asioita ovat arvorakennukset ja puistot sekä virtaava vesi reunamuureineen.

– Virtaavaa vettä korostetaan valkoisen värin eri sävyin siten, että myötävirtaan on lämmin sävy ja vastavirtaan kylmä sävy. Valaistustilanteita voidaan vaihtaa esimerkiksi arjen ja juhlan välillä. Toteutus on dynaaminen eli jokainen valaisin on ohjelmoitavissa, ja lopputulos saavutetaankin valaistuksen ohjelmoinnilla, Markus Joonas kertoo.

Tampereen koskimaiseman valaistusurakka on osa Viiden tähden keskusta -kehitysohjelmaa, jolla lisätään kaupungin viihtyisyyttä, turvallisuutta ja vetovoimaa. Valmistuessaan vuonna 2019 Tammerkosken valaistus kulkee rantamuuria pitkin Näsijärveltä Pyhäjärvelle saakka. Koko reitti kunnostetaan niin, että maisema saadaan valaistuksen puolesta ehjäksi. Uusi valaistus pyyhkii kosken muurien pintaa ja tuo muurikivetykseen elävyyttä, kun varjot leikittelevät ja liikkuvat. Valaistuksella halutaan korostaa muurien luonnollista epätasaisuutta.

Valaistuksen suunnittelun, ja rakentamisen kustannusarvio on kaikkiaan 1,5 miljoonaa euroa, josta tämän vuoden osuus on 850 000 euroa. Summa sisältää työn, muurivalaisimet ja kourut sekä ohjelmointikeskuksen.

Suomalaista tuotekehitystä ja tietotaitoa

Led-valaistusratkaisun suunnittelussa on ollut mukana suomalaista huippuosaamista. Valaistus ja laitteisto on räätälöity nimenomaan Tammerkosken olosuhteita varten. Työhön on tarvittu valaistusteknistä tuotekehittelyä ja asiantuntemusta, sillä valmiita teknisiä toteutuksia ei ollut olemassa.

– Kosteus, höyry sekä kuuman ja kylmän vaihtelut asettivat kovat haasteet meille, kertoo Ismo Järvinen Lumilab Oy:stä, joka on Tammerkosken muurivalaistuksen laitetoimittaja.

Järvisen mukaan valonlähdettä kehiteltiin useiden kriteerien mukaan, ja työssä haluttiin käyttää suomalaista tietotaitoa.

– Tahtotilana oli tehdä sellainen ratkaisu, joka on mahdollisimman yksinkertainen. Valaistuksen tulee olla helposti huollettava ja korjattava, mutta myös saatavuudeltaan ja kustannuksiltaan hallittava ja kotimainen, kertoo Järvinen.

Tuloksena oli Tammerkoskea varten kehitelty, muotoiltu 6,5 metriä pitkä alumiiniprofiili, joita tarvitaan nyt rakennettavaan osaan kosken partaalle 195 kappaletta. Valaistuksen ohjauksen mahdollistava valokuitukaapeli kulkee sille kehitellyssä kourussa. Lisäksi tarvitaan 998 kappaletta valaisinmoduuleja ja ohjainkeskuksia sekä valaistuksen pääkeskus, joka tulee Tampereen Sähkölaitoksen tiloihin Patosillan voimalaitosrakennukseen.

Projekti on työllistänyt useita alihankkijoita Pirkanmaalla ja Etelä-Suomessa, ja hankkeen kotimaisuusaste on yli 90 prosenttia. Muurivalaistuksen osat on kehittänyt ja toimittanut konsortio, jonka jäsenet ovat: Lumilab Oy (päävastuullinen), Mäkelä Alu (alumiiniprofiilit), Joletek Oy (kokoonpano) ja Cadvance (valaistusasiantuntija).

Suunnittelusta vastaa LiCon-AT sekä heidän alihankkijanaan Whitenight Lighting Oy. Urakoitsijana toimii Tampereen Vera Oy, joka aloittaa valokourujen asennuksen ensin itäpuolelle koskea sitten länsipuolelle. Kevät kuluu profiilien asennuksessa, ja kesäkuussa asennetaan ohjainkeskuksia.

Lisätietoja:
Tampereen kaupunki, Viiden tähden keskusta -hanke:
projektipäällikkö Markus Joonas p. 050 345 0705
Pääurakoitsija Tampereen Vera Oy:
valaistustyömaan vastaava Kimmo Mörö puh. 040 537 1541
Lumilab Oy: