Asukas- ja yrityspysäköintialueet laajenevat – luvat haetaan sähköisesti

Julkaistu 15.3.2017 13.20

Asukas- ja yrityspysäköintiluvat haetaan sähköisesti eParking-sovelluksen kautta 20.3.2017 alkaen. Tampereen keskustan asukas- ja yrityspysäköintialue laajenee Kalevan alueelle 1.4.2017 alkaen. Kesän aikana uusi asukas- ja yrityspysäköintialue tulee myös Kaakinmaalle ja Tammelan sekä Amurin asukas- ja yrityspysäköintialueita laajennetaan. Yleiset pysäköintipaikat näillä alueilla muuttuvat joko asukas- ja yrityspaikoiksi tai aikarajoitteisiksi.

Asukas-  ja yrityspysakointipaikan osoittava lisäkilpi liikennemerkissä

Asukas- ja yrityspysäköintialueita on Juhannuskylässä, Tammelassa, Amurissa, Pyynikintorilla, Onkiniemessä, Juhannuskylässä ja Armonkalliolla. Niillä asuvat henkilöt ja toimivat yritykset ja yhteisöt voivat lunastaa käyttöönsä pysäköintiluvan, joka oikeuttaa pysäköimään asukas- ja yrityspysäköintiin merkityille paikoille ilman aikarajoitusta tai erillistä maksua. Asukas- ja yrityspysäköintipaikat on merkitty pysäköintipaikkaa osoittavaan liikennemerkkiin lisäkilvellä, jossa on alueen tunnuskirjain.

Asukas- ja yrityspysäköintilupaa haettaessa rekisteröidytään eParking-sovellukseen osoitteessa https://eparking.fi. Hakijalta tarkistetaan luvan saantiedellytysten täyttyminen. Pysäköintilupa on voimassa, kun lupaehdot täyttyvät ja lupamaksu on suoritettu. Asukaspysäköintilupa maksaa 186 € vuodessa tai 17,98 € kuukaudessa ja yrityspysäköintilupa 434 € vuodessa.

Yksityiset henkilöt voivat lunastaa yhden ja yritykset viisi lupaa. Yksityinen henkilö voi liittää lupaansa kahden ajoneuvon rekisteritunnukset ja yritys kolmen. Jos lupaan on liitetty useampia ajoneuvoja, on pysäköitävän ajoneuvon rekisteritunnus aktivoitava eParking-sovelluksella tai iPhone- tai Android kännykkään ladattavilla sovelluksilla. Pysäköintitunnuksella voi pysäköidä vain yhden ajoneuvon kerrallaan.

Asukas- ja yrityspysäköintilupia voi hakea edelleen myös pysäköinninvalvonnan toimistolla, osoitteessa Frenckellinaukio 2 B. Toimistolla hakijan tiedot liitetään sähköiseen järjestelmään. Paperisten lupien käytöstä luovutaan.

Pysäköinninvalvonta
postiosoite PL 487