Kaukajärven ja Hervannan kotihoidossa aloitettiin mobiilihoitajakokeilu

Julkaistu 24.2.2017 10.52

Tampereella Kaukajärven ja Hervannan kotihoidon alueilla on aloitettu mobiilihoitajakokeilu. Kokeilussa mobiilihoitaja voidaan kutsua paikalle, jos kotihoidon hoitaja havaitsee asiakkaan voinnissa jotain huolestuttavaa, mutta tilanne ei vaadi välitöntä ensiapu-Acutaan lähtöä. Kotikäynnillä mobiilihoitaja arvioi asiakkaan hoidon tarpeen ja tekee jatkohoitosuunnitelman.

Tavoitteena on löytää nopeasti syy asiakkaan äkilliseen voinnin muutokseen ja mahdollistaa turvallinen hoito kotona. Tarvittaessa asiakas voidaan myös siirtää sairaalaan tai lähettää Acutaan.

Valokuva: Mobiilihoitaja Sirpa Mattsson
Mobiilihoitaja Sirpa Mattsson on valmiina lähtemään puhelimen soidessa kotikäynnille. Mukana hänellä on laukullinen erilaisia vieritestauslaitteita.

Mobiilihoitaja on geriatrian poliklinikan sairaanhoitaja, jolla on matkassa laukullinen erilaisia vieritestauslaitteita. Hänellä on myös käytettävissä potilastietoasiakirjat ja tarvittaessa hän voi kysyä neuvoa videoyhteyden avulla alueen kotihoidon lääkäriltä. Toistaiseksi mobiilihoitaja on käytettävissä arkisin klo 8–15.

Sairaanhoitaja
Jaana Ihalainen