Tekstiilien keräys- ja hyötykäyttöpajalle 50 000 euron työllistämisavustus

Julkaistu 16.2.2017 17.24

Tampereen kaupungin osaamis- ja elinkeinolautakunta myönsi 16.2.2017 Pirkanmaan kierrätys ja työtoiminta ry:lle tekstiilien keräys- ja hyötykäyttöpajan työllistämistoimintaan 50 000 euron avustuksen. Pajan tavoitteena on työllistää työttömiä mielekkäisiin tehtäviin ja kuntouttaa heitä kohti avoimia työmarkkinoita.

Viime vuonna Nextiili-paja tarjosi työmahdollisuuden 65 henkilölle palkkatuella, työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa sekä työharjoittelijana. Tekstiilejä paja keräsi yli 100 000 kiloa, kun alkuperäinen vuositavoite oli 25 000 kiloa.

Tänä vuonna pajan tavoitteena on työllistää vähintään 40 henkilöä 4–6 tunniksi päivässä ja kerätä 120 000 kiloa tekstiilejä, joista osa palautetaan uudelleenkäyttöön ja osa kierrätetään materiaalina. Lisäksi paja tarjoaa materiaalia koulujen ja päiväkotien askartelukäyttöön maksutta sekä myy ekoyrittäjille ja yksityishenkilöille edullista raaka-ainetta.

Yhdistystä tuetaan vuoden 2017 työllisyydenhoidon palveluryhmän avustusmäärärahasta. Lautakunta on tukenut yhdistyksen kierrätys ja työtoiminnan käynnistämistä ja toimintaa vuosina 2015–2016 yhteensä 66 750 eurolla. Nextiili-pajan toiminta käynnistyi lokakuussa 2015.

Pajatoiminnan rahoittamiseksi yhdistys on hakenut myös Lempäälän-Vesilahden työttömät ry:n kanssa Pirkanmaan ELY-keskukselta työllisyyspoliittista avustusta Kohuteks-hankkeelle vuodelle 2017. ELY-keskus rahoitti hanketta vuonna 2016.

Suunnittelupäällikkö
Tuula Mikkonen