Finlayson Art Area -kuvataidetapahtuma palkittiin vuoden kulttuuritekona

Julkaistu 11.2.2017 11.30

Tampereen vuoden 2016 kulttuuriteko -palkinto myönnettiin Pertti Ketoselle ja Grafiikanpaja Himmelblaulle Finlayson Art Area -kuvataidetapahtumasta. Finlayson Art Area järjestetään vuosittain kesäaikaan Finlaysonin alueella, ja Grafiikanpaja Himmelblau on sen päävastuullisena toimijana. Näyttelyihin on osallistunut kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettuja taiteilijoita, muun muassa Osmo Rauhala, Kaarina Kaikkonen ja Samuli Heimonen. Tapahtuma on nostanut esiin myös yleisölle tuntemattomampia taitajia.

Finlayson Art Area -tapahtumaan kuuluva taideteos Väinö Linnan aukiolla
Finlayson Art Area -kuvataidetapahtuma elävöitti hienosti Finlaysonin aluetta kesällä 2016.

Tapahtuma käynnistyi ensimmäisen kerran kesällä 2015. Viime vuonna tapahtuma järjestettiin kesä-elokuussa teemalla veistoksellinen, vihreä ja värikäs Finlayson. Tampereen katukuvassa näkyi muun muassa TAMKin taideopiskelijoiden toteuttamia katumaalauksia, Pekka Jylhän Kukkataivas -veistoksia sekä Marja Pirilän taidevalokuvia.

Tamperelaiset saivat ehdottaa vuoden kulttuuriteko -palkinnon saajaa. Palkinnon myönsi Tampereen kaupungin sivistys- ja elämänlaatupalvelujen lautakunta. Tänä vuonna korostettiin kulttuurin laajaa merkitystä ja haettiin erityisesti sellaisia tekoja, jotka rohkaisevat tamperelaisia olemaan aktiivisia ja liikkumaan.

Finlayson Art Area -kuvataidetapahtumaa ehdottaneet perustelivat ehdotustaan muun muassa sillä, että se on hieno kuvataiteen kesätapahtuma, joka tarjoaa kulttuuria sukupolvien työn ja kulttuuriympäristön keskellä. Tapahtuma tuo hienosti esiin sekä taiteilijoita että historiallisesti merkittävää ympäristöä. Se pyrkii elävöittämään Finlaysonin aluetta ja toimii aktiivisessa yhteistyössä alueen yrittäjien ja toimijoiden kanssa. Koska tapahtuma on ilmainen ja levittäytyy koko Finlaysonin alueelle, se on tavoittanut uusia yleisöjä ja antanut hyvän syyn pysähtyä taiteen äärelle. Tapahtuma herättelee myös pohtimaan, miten taide vaikuttaa rakennettuun ympäristöön ja viihtyvyyteen.

- Arvostamme Vuoden kulttuuriteko -palkintoa suuresti. Tuntuu todella hienolta saada tunnustusta kulttuurin eteen tekemästämme työstä. Erityisesti olemme iloisia, että Finlayson Art Area -tapahtuman merkitys tamperelaisessa kulttuurikentässä on huomioitu, sillä olemme tehneet sen eteen todella paljon talkootyötä viimeiset kolme vuotta, palkinnon vastaanottanut Pertti Ketonen Grafiikanpaja Himmelblausta kiittää.

Ketosen mielestä Tampereella ja Pirkanmaalla on mahdollisuus nousta aivan ainutlaatuiseksi kuvataiteen ja kulttuurin keskukseksi, jossa tehdään korkeatasoista ja kansainvälisesti kiinnostavaa kulttuuria hyvässä yhteistyössä.

- Tavoitteemme on, että Finlayson Art Area nousee yhdeksi Suomen merkittävimmistä kuvataidetapahtumista. Tämä onnistuu vain taitelijoiden, alueen taidemuseoiden, yritysten ja muiden kulttuuritapahtumien järjestäjien hyvällä yhteistyöllä, Ketonen sanoo.

Finlayson Art Area järjestetään myös ensi kesänä 8.6.-31.8. Näyttely levittäytyy koko Finlaysonin alueelle monin eri tavoin. Yli kymmenen taiteilijaa tuo alueelle veistoksia, maalauksia, grafiikkaa, videota ja valokuvaa.

Vuoden 2016 kulttuuriteko -palkinto luovutettiin Pertti Ketoselle ja Grafiikanpaja Himmelblaulle Kulttuuritori-tapahtumassa, joka järjestettiin Koskikeskuksessa lauantaina 11.2.2017.

Tampereen kaupunki myöntää Vuoden kulttuuriteko -palkinnon vuosittain. Palkinto voidaan myöntää muun muassa tapahtumalle, tuotteelle, organisaatiolle tai henkilölle, joka on olemassaolollaan tai toiminnallaan kehittänyt tai rikastuttanut kaupungin kulttuurikenttää. Palkinnon perusteena on jokin erityinen ponnistus kulttuurin alueella.

Projektipäällikkö
Outi Lehtinen