Hatanpään sairaalan laajennus valmistui – pääovi palaa vanhalle paikalleen maanantaina 6.2.

Julkaistu 3.2.2017 14.00

Tampereella Hatanpään sairaalan remontti ja laajennus ovat valmistuneet. Hankkeessa on uusittu kantasairaalan pääsisäänkäynti ja aulatilat sekä uudistettu erikoispoliklinikan, leikkausosaston ja heräämön tilat. Laajennusosaan on rakennettu uudet leikkaussalit ja erikoispoliklinikan vatsakeskuksen tähystyshuoneet.

Valokuva: Hatanpään sairaalan pääovi
Sairaalan uusi pääovi on käytössä maanantaista 6. helmikuuta lähtien. Pääoven vieressä on ambulansseille oma sisäänkäynti alempaan kerrokseen.

Uudet tilat otetaan käyttöön maanantaina 6.2.2017. Samalla sisäänkäynti palaa vanhalle paikalleen Pyhäjärven puolelle sairaalaa ja remontin ajan käytössä ollut Hatanpäänkadun puoleinen sisääntuloreitti sulkeutuu.

Ambulanssi- ja paarikuljetuksille avataan uusi, katettu sisäänkäynti pääoven viereen kerrosta alemmaksi. Ambulanssien omalla sisäänkäynnillä helpotetaan pääaulan ruuhkia.

Palvelubussin ja taksien pysäkit siirtyvät pääoven läheisyyteen.

Valokuva: Hatanpään sairaalan pääaula
Uusitussa pääaulassa neuvontaa ja apua saa palveluneuvojilta ja virastomestareilta.

Remontissa sairaalan pääaula on uudistettu kokonaan. Sairaalaan tulevat potilaat voivat ilmoittautua aulan automaateilla. Neuvontaa ja opastusta saa neuvontapisteen palveluneuvojilta ja virastomestareilta. Pääaulassa on lisäksi kahvila, ITE-piste, jossa voi esimerkiksi mitata verenpaineensa sekä Lähde-tietopiste, josta saa tietoa terveydestä, sairauksista, hoidoista ja tutkimuksista sekä leikkauksiin valmistautumisesta ja jälkihoidosta.

Erikoispoliklinikan uusissa tiloissa on vastaanottohuoneiden lisäksi lääkeinfuusio/tarkkailuhuone ja vatsakeskuksen tähystyshuoneet. Vuoden 2016 alussa toimintansa aloittaneessa vatsakeskuksessa hoidetaan vatsaelinsairauksia ja tehdään muun muassa maha- ja suolistotähystyksiä.

Kaikki leikkaukseen tulevat potilaat, myös päiväkirurgian asiakkaat, otetaan vastaan uudessa leikkauspotilaiden vastaanottotilassa, joka on sairaalan toisessa kerroksessa. Vastaanottotilojen vieressä on kaksi heräämöä, valvontaosasto sekä laajennusosan kuusi uusimmalla tekniikalla varustettua leikkaussalia, jotka otettiin käyttöön jo syksyllä. Lisäksi käytössä ovat päikirakennuksen kolme leikkaussalia.

Potilaiden leikkausta edeltävät prekäynnit hoidetaan edelleen viereisellä Leiko24-osastolla.

Valokuva: Hatanpään sairaalan tarkkailuhuone
Sairaanhoitaja Päivi von Dickoff ja apulaisosastonhoitaja Eija Hokajärvi järjestelevät uutta tarkkailuhuonetta. Siellä voidaan myös antaa biologisia lääkkeitä sekä esimerkiksi rautatiputuksia potilaille.

Sairaalajohtaja
Arto Ranta