Tampere avustaa festivaaleja ja suuria yleisötapahtumia lähes 622 000 eurolla

Julkaistu 25.1.2017 18.12

Tampereen kaupungin sivistys- ja elämänlaatupalvelujen lautakunta myönsi 25.1.2017 avustuksia vuoden 2017 aikana järjestelyille festivaaleille ja suurille yleisötapahtumille 621 186 euroa.

Festivaalien ja suurten yleisötapahtumien toiminta-avustukset on tarkoitettu vakiintuneen ja toistuvasti järjestettävän festivaalin tai merkittävän toistuvan kulttuuritapahtuman toteuttamiseen. Vakiintuneeksi katsotaan vähintään kolmen vuoden toiminta. Lisäksi edellytetään, että tapahtuman järjestäjällä on potentiaalia kehittää sitä edelleen.

Festivaaleja ovat pääsääntöisesti 2-10 päivää kestävät kulttuuritapahtumat, joissa on merkittävästi esityksiä.Tapahtumien tulee olla ammattimaisesti toteutettuja sekä kansainvälisesti, valtakunnallisesti tai alueellisesti merkittäviä. Avustusta ei myönnetä toimintaan, jonka mahdollinen tuotto käytetään omistajiensa hyväksi.

Toiminta-avustusta haki 23 yhteisöä. Avustusta myönnettiin 16 yhteisölle yhteensä 621 186 euroa, josta raha-avustusta on 573 000 euroa ja tila-avustuksia 48 186 euroa. Tampereen Elokuvajuhlat, Tampereen Teatterikesä sekä Pispalan Sottiisi saavat tiloja vastikkeetta käyttöönsä.

Uutena toimijana toiminta-avustusten piiriin otettiin DesignOnTampere, joka järjestää design- ja arkkitehtuuriviikkoa. Tampereen Designviikko ja Tampereen Arkkitehtuuriviikko yhdistyivät yhdeksi kokonaisuudeksi vuonna 2016, mutta tapahtumakokonaisuus on katsottu jo nyt merkittäväksi ja vakiintuneeksi, sillä molempia viikkoja on aiemmin järjestetty erikseen. Samoin avustusta myönnetään uutena toimijana verkkopelitapahtuma LanTrekille, joka on pelikulttuurin osalta Pirkanmaalla ainutlaatuinen ja mittava tapahtuma. Tapahtumaa on järjestetty jo vuodesta 2001, tosin alkuaikoina Ylöjärvellä.

Valokuvakeskus Nykyaika järjestää joka kolmas vuosi Backlight-valokuvafestivaalin. Festivaali saa tukea vuosittain, ja tänä vuonna järjestettävää festivaalia varten kaupunki myönsi pienen kertaluonteisen korotuksen. Tampereen Teatterikesälle myönnettiin niinikään kertaluonteinen korotus, koska samalle viikolle ajoittuu muita suurtapahtumia ja tapahtumien päällekkäisyys nostaa palvelujen hintoja ja järjestelykustannuksia.

Festivaalien ja suurten yleisötapahtumien toiminta-avustukset 573 000 euroa vuodelle 2017:

Tampereen Teatterikesä ry 206 000 €
Tampereen elokuvajuhlat - Tampere Film Festival ry 200 000 €