Mittausprismoja kiinnitetään talojen julkisivuihin raitiotien rakentamiseksi oikealle paikalleen

Julkaistu 19.1.2017 12.53

Raitiotieallianssi valmistelee Tampereen raitiotien rakentamista kiinnittämällä talojen julkisivuihin tarraprismoja. Tarraprismojen avulla voidaan mitata tarkasti oikeat sijainnit kaikille rakennuskohteille, kuten raiteille, silloille, kaivannoille ja kunnallistekniikalle. Tarraprismojen kiinnitys julkisivuihin alkaa maanantaina 30.1. ja työt kestävät noin neljä viikkoa.

Tarraprismoja kiinnitetään koko raitiotielinjalle keskustasta Hervantaan ja Kalevaan noin 50 kappaletta. Prismat ovat halkaisijaltaan noin kuusi senttimetriä ja ne kiinnitetään vaihtelevaan räystäskorkeuteen. Työssä käytetään henkilönostimia. Henkilönostin vie tilaa kevyen liikenteen väylältä prisman kiinnityksen ajan. Paikalla on aina henkilö ohjaamassa liikennettä nostimen ohitse. Asennuksista on sovittu erikseen kunkin taloyhtiön tai kiinteistön kanssa.

Prismat asennetaan mahdollisimman ylös hyvän näkyvyyden mahdollistamiseksi. Mitattaessa mittauslaitteen on saatava näkyvyys kahteen tai kolmeen tarraprismaan eli kiintopisteeseen yhtä aikaa tarkan sijainnin määrittämiseksi. Tarraprismoja käytetään koko rakennusvaiheen ajan, minkä jälkeen ne poistetaan.

Raitiotieallianssi
Mittaustyönjohtaja