Noro- ja sapoviruksen aiheuttaman jääpalaepidemian syynä ravintolan jätevesijärjestelmän vioittunut alipaineventtiili

Julkaistu 18.1.2017 11.57

Pirkanmaalla todettiin 9.12.2016 ja 10.12.2016 pikkujoulua viettäneiden kahden ryhmän 154 henkilön joukossa vatsatautiepidemia. Ryhmät olivat syöneet saman ravintolayrityksen ruokalistan noutopöytäruokaa molempina päivinä. Joitain sairastumisia epäiltiin myös à la carte -ruokailijoissa. Selvitysten perusteella epidemian ilmeiseksi syyksi osoittautui vioittunut alipaineventtiili jääpalahuoneessa. Jääpalakoneiden jää saastui huonetilaan joutuneesta, väärään suuntaan virranneesta viemäri-ilmasta.

Sairastuneiden pääasialliset oireet olivat kuumeinen ripuli, pahoinvointi ja oksentelu, kahdella oli veristä ripulia. Sairastuneilta henkilöiltä ja ravintolan työntekijöiltä pyydettiin ulostenäytteet. Ravintolan työntekijöissä ei ollut ollut vatsatautia.

Ravintoloissa ruokailleille ryhmille tehtiin kysely, jolla pyrittiin selvittämään tartunnan lähde ja taudinkuva. Kyselytutkimukseen otetuista 24 henkilöä oli saanut vatsataudin. Potilasnäytteistä todettiin kahdelta sairastuneelta norovirus. Lisäksi yhdeltä sairastuneelta ja hänen perheenjäseneltään todettiin sekä norovirus että sapovirus. Tavanomaista vakavampi taudinkuva voi selittyä usealla taudinaiheuttajalla tai ärhäkämmällä viruskannalla. Kyselytutkimus osoitti nautitun jään ja jääveden olevan todennäköisin tartunnan lähde. Yhdeltä keittiöhenkilökunnan jäseneltä todettiin oireeton norovirustartunta, mutta myös henkilökunta on oletettavasti saanut tartunnan samaisista jäistä. Ravintolayrityksen jääpalakoneiden jäästä otetuista näytteistä todettiin runsaasti bakteerikasvua. Hanavedestä ei todettu bakteereita eikä norovirusta. Verkostovettä ei epäillä tartunnanlähteeksi eikä taloyhtiössä ole ollut putkirikkoja.

Alipaineventtiileitä ja niiden tuuletusviemäreitä ei tule sijoittaa elintarvikehuoneistoihin

Epidemian ilmeiseksi syyksi osoittautui vioittunut alipaineventtiili jääpalahuoneessa. Alipaineventtiili on tuuletusviemärin kautta yhteydessä jätevesiviemärijärjestelmään. Vuoto aiheutti viemäri-ilman kulkeutumisen väärään suuntaan ja huoneen ilmatilasta jääpaloihin. Tuuletusviemäri alipaineventtiileineen on vedetty nyt toiseen huonetilaan, ja tiloissa on tehty perusteellinen siivous, pesu ja desinfiointi. Muita sairastumisia ei ole raportoitu. Epidemian syntyyn vaikutti sekä vikaantunut alipaineventtiili että putkiston sijoittaminen elintarvikehuoneistotilaan. Alipaineventtiileitä ei tule sijoittaa elintarvikehuoneistotiloihin eikä muihin korkean hygienian tiloihin. Ravintolayritys teki vaadittavat korjaustoimenpiteet nopeasti ja tilaisuuksiin osallistuneita tiedotettiin asiasta.

Hygieenikkoeläinlääkäri
Katri Jalava